Jo 3 400 on äänestänyt parasta työelämäinnovaatiota | Ammattiliitto Pro

Jo 3 400 on äänestänyt parasta työelämäinnovaatiota

13.7.2017 klo 15:56

Ammattiliitto Pron äänestykseen parhaasta työelämäinnovaatiosta oli torstaihin mennessä tullut noin 3 400 ääntä. – Ihmiset ovat perehtyneet hyvin aiheeseen ja monella on mennyt pidempäänkin, kun ovat päättäneet sopivaa vaihtoehtoa. Helppoa hyvistä vaihtoehdoista ei ole ollut valita, kertoo Pron asiamies teltalta. Kysyimme teltalla äänestäneiltä prolaisilta parasta innovaatiota.

Ammattiliitto Pro avasi SuomiAreenan ensimmäisenä päivänä kaikille avoimen äänestyksen parhaasta työelämäinnovaatiosta. Torstaihin mennessä oli Pron teltalla SuomiAreenalla annettu noin 3 400 ääntä.

Asiamies Liisa Salonen Pron Turun aluetoimistosta kertoo, että äänestysaktiivisuus on yllättänyt positiivisesti.

– Ihmiset ovat perehtyneet hyvin aiheeseen ja monella on mennyt pidempäänkin, kun ovat päättäneet sopivaa vaihtoehtoa. Helppoa hyvistä vaihtoehdoista ei ole ollut valita!

Äänestys on osa ammattiliiton Suomi100-juhlavuoden ohjelmaa ja sillä halutaan juhlistaa erityisesti suomalaisen työelämän sosiaalisia innovaatioita, millä on ollut keskeinen rooli myös hyvinvointivaltion synnyttämisessä.

– Monelle on tullut myös yllätyksenä, että työelämän parannukset ovat tulleet itsenäisen Suomen aikana. Teltalla on ollut hyviä keskusteluja myös sukupolvien välillä työelämän muutoksesta, kun vanhemmat ja lapset tulleet yhdessä äänestämään. Työelämä on hyvin erilaista, mitä se oli kaksikymmentä tai kolmekymmentä vuota sitten, jatkaa Salonen.

Kysyimme parasta työelämäinnovaatiota ja näin vastattiin

Rauman Seudun Toimihenkilöt Pro ry:n puheenjohtaja Petri Marttinen:

”Mielestäni paras työelämäinnovaatio on yleissitova työehtosopimus, koska jokaisella pienellä työpaikalla ei ole luottamusmiestä. Työpaikat on kuitenkin sitoutettu noudattamaan työehtosopimusta.”

Edustajiston puheenjohtaja ja pääluottamusmies Osmo Salo:

”Vaihtoehdoista on vaikea valita, mutta sanoisin, että vuosiloma. Se on paras keino palautua, jaksaa ja viettää laadukasta vapaa-aikaa. Heikko palautuminen ei edesauta työnantajaa eikä työntekijää.”

Pro-opiskelijat ry:n pääsihteeri Jesse Kankainen:

”Työeläke. Nuoretkin tarvitsevat toimeentuloa myös eläkkeellä. Nykyinen työelämä on epävarmaa ja tulot muodostuvat monella erilaisista lähteistä, jotka vaikuttavat eläkekertymään. Eläkejärjestelmää pitää tulevaisuudessa uudistaa, jotta se ei eriarvoista, vaan eläkkeellä voi tulevaisuudessakin tulla toimeen.”

Maija ja Seppo Lindroos:

Maija: ”Ilman muuta ansiosidonnainen päiväraha, johon itsekin olen turvautunut.”

Seppo: ”Työeläke, joka huomioi yksilöllisyyden ja tuo joustoja mahdollistaen työnteon myös eläkkeellä, jos oma jaksaminen, tilanne ja terveys sen sallii.”

Voit antaa äänesi myös netissä

Suomessa on käytössä lukuisia aivan ainutlaatuisia työelämän ratkaisuja, millä on pystytty edistämään suomalaisten työssäjaksamista, työn ja perhe-elämän yhdistämistä sekä luotu ihmisille taloudellista ja sosiaalista turvaa. Äänestyksessä haetaan vastausta siihen, minkä innovaation ihmiset kokevat tärkeimmäksi tai itselleen mieluisammaksi.

Äänestäminen parhaasta sosiaalisesta innovaatiosta tapahtuu Ammattiliitto Pron teltalla SuomiAreenan sekä osoitteessa www.tyoelama100.fi. Osallistu ja kerro mielestäsi tärkeintä innovaatiota tai ehdota omaa vaihtoehtoa ja voit voittaa matkalahjakortin. Äänestys päättyy 30.11.2017 ja äänestyksen voittanut vaihtoehto julkaistaan joulukuussa 2017. Palkinnon voittaneille ilmoitetaan erikseen.

Osallistu keskusteluun myös sosiaalisessa mediassa # tyoelama100 sekä @proliitto.