Jokainen työ- ja virkaehtosopimus on neuvoteltava erikseen | Ammattiliitto Pro

Jokainen työ- ja virkaehtosopimus on neuvoteltava erikseen

20.12.2019 klo 13:22

Elo-syyskuussa alkaneet työehtosopimusneuvottelut ovat osoittautuneet juuri niin vaikeiksi kuin odotimmekin. Jo keväällä päätimme, että palkattomien 24 kiky-tuntien poisto on meille kynnyskysymys.

Jorma Malisen kirje Pron jäsenille

Sopimustavoitteita ei vedetä hatusta, vaan Pro kysyy jäseniltään, mitkä asiat ovat heidän mielestään tärkeimmät sopimuskierroksella. Viesti jäseniltä on selkeä: ilmaista työtä ei jatketa. Ja ilman kustannusvaikutusta tulleista kiky-tunneista pitää päästä eroon ilman kustannusvaikutusta. Samalla se tarkoittaa, että jäsenten ansioihin tulee reaalipalkkojen ja ostovoiman kasvua ilman leikkauksia.

Päänavauksesta neuvottelemme Teknologiateollisuuden neuvottelupöydässä. Ratkaisulla tulee olemaan suuri merkitys kaikkiin Pron tuleviin sopimuksiin. Jälleen kerran tämä porukka kantaa suuren vastuun meidän kaikkien puolesta. Yhteishenki työpaikoilla on ollut todella korkea, se kertoo liittomme yhtenäisyydestä ja vahvuudesta.

Pron sopimusaloista teknologiateollisuuden, kemianalan, kumiteollisuuden ja lasikeraamisen teollisuuden toimihenkilöiden työehtosopimuksista sekä suunnittelu- ja konsulttialan toimihenkilöiden työehtosopimuksesta on käyty pisimpään neuvotteluja.  Kaikki viisi alaa olivat joulukuussa kolme päivää lakossa ja suunnittelu- ja konsulttialalla työnseisaukset kestivät kolme kertaa kolme päivää. Sovittelujakin on käyty, mutta sovintoehdotuksia meille ei ole tehty.

Teknologiateollisuus on ilmoittanut, että vaikka muilta työntekijäryhmiltä kiky-tunnit poistuvat niin ne jäävät koulutetuille esimiehille ja asiantuntijoille. Tämä ei meille käy. Työnantaja yrittää laskea tuotannon kustannuksia leikkaamalla henkilöstökuluja ja samalla eriyttää henkilöstöryhmien sopimukset työajan pidennyksen poistamisen osalta. Kyseessä on selkeästi elinkeinoelämän ideologinen yritys murtaa edunvalvontamme ja työehtosopimusjärjestelmämme.

Tilanne työmarkkinapöydässä on kuumentunut. Torstaina 19.12. tiedotettiin, että valtakunnansovittelija antoi lisäaikaa Teollisuusliitolle ja Teknologiateollisuudelle sovintoehdotuksen käsittelyyn.  Tänään perjantaina 20.12. noin klo 15.20 valtakunnansovittelijan toimiston Twitter-viesti kertoi, että sovintoehdotus on hylätty. (Päivitys klo 15.30.)

Jokainen sopimus on neuvoteltava erikseen.

Mitä tämä tarkoittaa Ammattiliitto Pron jäsenille? Se tarkoittaa, että me puolustamme tavoitteitamme reiluista palkankorotuksista ja työehdoista. Ammattiliittojen voima perustuu yhteishenkeen ja joukkovoimaan.

Nyt on aika näyttää, että me olemme palkankorotuksemme ansainneet. Liiton vahvuus ja neuvotteluvoima näkyy meidän yhtenäisyydessämme, tahtotilassa ja järjestäytymisasteessa. Se on erinomaisessa tilassa, sillä liittoon on tämän vuoden aikana liittynyt jo liki 5 000 uutta jäsentä.

Toivotan kaikille Pron jäsenille hyvää joulua ja onnellista vuotta 2020!

Jorma Malinen