KKO: Lakkoa ei voi estää miljoonien uhkasakoilla | Ammattiliitto Pro

KKO: Lakkoa ei voi estää miljoonien uhkasakoilla

10.3.2016 klo 13:54

Finnair esti toimihenkilöiden lakkoilun miljoonien eurojen uhkasakoilla. Korkein oikeus totesi tänään menettelyn lainvastaiseksi.

Pro Uutiset/Pron tiedote 10.3.2016

Työnantajat eivät voi estää lakon aloittamista uhkasakkovaatimuksilla silloin, kun työehtosopimus on voimassa. Korkein oikeus antoi tänään päätöksen Finnairin lakkokiistassa. Helsingin käräjäoikeuden vuonna 2012 antama väliaikainen turvaamistoimipäätös oli siis lainvastainen.

Oikeuteen johtaneet tapahtumat alkoivat kesäkuussa 2012, kun Finnairin toimihenkilöt ilmoittivat aloittavansa lakon. Työnantaja haki Helsingin käräjäoikeudesta väliaikaisen turvaamistoimipäätöksen, jolla kiellettiin lähes kolmen miljoonan euron sakon uhalla toimihenkilöitä aloittamasta lakkoa. Uhkasakon takia lakko peruuntui ja alkoi vuosia kestänyt oikeusprosessi.

Ammattiliitto Pro piti väliaikaista turvaamistoimipäätöstä lainvastaisena. Pron mielestä toimihenkilöiden lakkoa ei ollut ylipäänsä mahdollista estää tuomioistuimen päätöksellä. Pro kanteli päätöksestä Helsingin hovioikeuteen, joka jätti kantelun tutkimatta. Hovioikeuden päätöksestä valitettiin korkeimpaan oikeuteen.

Päätökseen meni neljä vuotta

Korkeimman oikeiden päätös on merkittävä. Työnantajat ovat väliaikaisilla turvaamistoimipäätöksillä pyrkineet ja estäneet lakko-oikeuden käyttämistä.

– Tänään annettu päätös asettaa pisteen tälle toiminnalle, toteaa lakimies Kari Tiainen Ammattiliitto Prosta.

Tiaisen mukaan prosessi on karmaiseva esimerkki siitä, miten epäoikeudenmukaisesti oikeusprosessit Suomessa voivat toimia.

Työnantajat saivat vuonna 2012 yhdessä päivässä käräjäoikeudelta turvaamistoimipäätöksen, jonka avulla he pääsivät miljoonien eurojen uhkasakolla haluamaansa lopputulokseen, eli eroon työnantajalle kiusallisesta lakosta. Työntekijöillä kesti neljä vuotta saada oikaisu asiaan, vaikka muutoksenhakuprosessi laitettiin vireille heti päätöstä seuraavalla viikolla.

Pro on nostanut Finnairia vastaan myös vahingonkorvauskanteen perusteettomasta turvaamistoimesta. Sen käsittely on vielä kesken Helsingin käräjäoikeudessa.