Kolumbialaisten ay-aktiivien henkeä uhataan – suomalainen ay-liike vaatii puuttumista asiaan | Ammattiliitto Pro

14.5.2019 klo 15:48

Suomen Ammattiliittojen Solidaarisuuskeskus SASKin kumppanijärjestön rahastonhoitaja Kolumbiassa on saanut tappouhkauksen. Uhka on todellinen, sillä kuluneen vuoden aikana maassa on murhattu jo 145 kansalaisyhteiskunta-aktiivia. Ammattiliitto Pro vetoaa yhdessä muun suomalaisen ay-liikkeen kanssa Kolumbian valtioon, jotta se puuttuisi toistuviin ihmisoikeusloukkauksiin

Igor Díaz Sintracarbón-ammattiliitosta Kolumbiasta sai viikonloppuna tappouhkauksen. (Kuva: IndustriAll)

Pro Uutiset / Lähde: SASKin tiedote 14.5.2019.

SASKin kumppanijärjestön rahastonhoitaja Kolumbiassa sekä viisi muuta hiilikaivosalan ay-aktiivia saivat tappouhkauksen lauantaina 11. toukokuuta. Heidät uhataan surmata, elleivät he poistu maasta kahden vuorokauden kuluessa. SASKin tietojen mukaan miehet eivät ole poistuneet maasta.

Uhkaus annettiin muutama päivä Kolumbian pääkaupungissa Bogotassa pidetyn kokouksen jälkeen, jossa käsiteltiin hiiliteollisuuden tulevaisuutta alalla toimivien monikansallisten yritysten ja alankomaalaisten parlamentaarikkojen ja ammattiliittojen edustajien kanssa. Kaikki uhkauksen saaneet aktiivit olivat osallistuneet kokoukseen.

Uhkauksen takana on SASKin tietojen mukaan järjestö nimeltä Águilas Negras (Mustat kotkat), joka on uhkaillut useita vasemmistovaikuttajia tällä vuosikymmenellä.

Suomalainen ay-liike vetoaa kolumbialaisten kollegojensa turvallisuuden puolesta

SASK ja suomalaiset ay-johtajat lähettivät eilen Suomen Kolumbian Suurlähetystöön ja Suomen OECD-edustustoon Pariisiin kirjeen, jossa toivotaan Suomen korostavan Kolumbian valtion velvoitteita turvata ammattiliittoaktiivien turvallisuus sekä oikeus lailliseen toimintaan Kolumbiassa.

Kirjeessä vaaditaan, että asia otetaan vakavasti Kolumbiassa ja liittoaktiivien turvallisuus taataan.

– Kyseessä on erittäin vakavasti otettava ihmisoikeuksien ja henkilökohtaisen turvallisuuden loukkaus. Osoitamme solidaarisuutemme työntekijöiden oikeuksien puolustajille ja vaadimme heidän ihmisoikeuksiensa, henkensä ja terveytensä turvaamista. Ammattiliittotoiminta on kansalaisoikeus eikä sitä tule uhata, kirjeessä sanotaan.

Kirjeen ovat allekirjoittaneet SASKin toiminnanjohtaja Janne Ronkaisen lisäksi eräiden SASKin jäsenjärjestöjen puheenjohtajat. Myös Ammattiliitto Pron puheenjohtaja Jorma Malinen on yksi kirjeen allekirjoittajista.

Kolumbia yksi maailman vaarallisimmista maista työntekijöiden oikeuksien puolustajille

Kolumbia on jo vuosikymmeniä ollut yksi maailman vaarallisimmista maista puolustaa työntekijöiden oikeuksia. Paikallisen El Heraldo -lehden mukaan vuoden 1973 ja viime vuoden marraskuun välillä 14 000 ay-johtajaa ja -aktiivia on joutunut väkivallan tai vapaudenriiston uhriksi. Pelkästään viime vuonna ainakin 28 ay-aktiivia murhattiin.

Pron kansainvälisten asioiden päällikkö Matti Koskinen on huolissaan Kolumbian tilanteesta.

– On erittäin huolestuttavaa, jos OECD:n jäsenmaaksi, eli niin sanottujen rikkaiden maiden kerhoon, valittu Kolumbian valtio ei pysty suojelemaan ihmisoikeuksia puolustavia aktivisteja. Oikeus järjestäytyä ammattiliittoihin ja neuvotella työehtosopimuksia ovat yleisesti hyväksyttyjä ihmisoikeuksia, joiden varaan vapaan ja demokraattisen maan on rakennuttava.

Ammattiliitto Pro on yksi SASKin jäsenjärjestöistä, minkä vuoksi Koskinen on myös tehnyt yhteistyötä kolumbialaisten ay-aktiivien kanssa.

– Prolla on Kolumbiassa kaksikin hanketta SASKin kanssa, ja olemme tavanneet näitä rohkeita ihmisiä, jotka vastustuksesta huolimatta jaksavat taistella työntekijöiden oikeuksien puolesta. Tappouhkaukset ja väkivalta menevät liian pitkälle. Kolumbian valtion on tartuttava asiaan voimalla ja suojeltava ihmisoikeusaktivisteja.