”Kopparön hiljaisuus on ihanaa” | Ammattiliitto Pro

”Kopparön hiljaisuus on ihanaa”

8.6.2016 klo 06:55

Helsinkiläinen Margareta Jääskeläinen tuntee Pron lomakohteen, Kopparön, suvet ja joulunpyhät. Toukokuussa hän mökkeili siellä jo kymmenettä kertaa. Mikä seniorijäsentä vetää sinne vuodesta toiseen?

Pro Uutiset/Tuomo Tarvas

Margareta Jääskeläiselle Kopparö on pitkäaikainen ihastus vuosien takaa. Helsinkiläinen prolainen vieraili toukokuussa Pron Tammisaaressa sijaitsevassa lomakohteessa jo arviolta kymmenettä kertaa. Päätös hakea lomahuoneistoa tänäkin vuonna oli helppo.

– Kopparö on lähellä Helsinkiä ja sinne on helppo mennä. Minulle vesi on tärkeä asia, ja Kopparöhän on meren rannassa, Jääskeläinen perustelee valintaansa.

– Ei meillä ollut varsinaista ohjelmaa. Tulimme nauttimaan hiljaisuudesta ja se oli ihanaa, hän sanoo.

Mereen pääsee hetkessä

Jääskeläinen on Pron seniorijäsen, ja hän on jäänyt eläkkeelle varustamoalan toimihenkilötehtävistä. Jääskeläinen majoittui ystävänsä kanssa Kopparön 93 neliömetrin Joutsen-mökissä. Se oli hänelle entuudestaan tuttu.

– Mökki on hyvää perustasoa. Siellä on kaikki tarvittavat tarvikkeet astianpesukonetta myöten.

Kopparön virkistysalueella on kaksi yleistä saunarakennusta ja mereen pääsee pulahtamaan helposti. Jääskeläinen ei itse uskaltautunut uimaan vielä toukokuussa.

– Näin, että muutama muu kyllä kävi. Saunassa kävimme parina päivänä, Jääskeläinen kertoo.

Kopparö kutsuu joulunakin

Hyvänä tärppinä hakea juuri Pron lomakohdetta oli hinta. Jääskeläinen nimittäin joutui maksamaan viikon mökkilomasta vain 295 euroa. Sesonkiaikaan hinnat ovat hieman korkeammat.

– Yleensä olemme olleet Kopparössä sesongin ulkopuolella, kaksi kertaa joulunakin. Ensimmäisenä jouluna oli kunnolla lunta ja toisella kerralla luulimme, että onko tullut kesä, kun mittarissa oli +10. Oli kuitenkin ihanaa olla rauhassa ja polttaa puita takassa, Jääskeläinen sanoo.

Koska kesä on vasta alussa, Jääskeläisen lomamatkustelut eivät suinkaan ole vielä ohi.

– Jonnekinhan sitä täytyy aina häipyä. Vuokrasin netin kautta tavallisen huoneiston Tallinnasta kahdeksi viikoksi. En aio olla koko aikaa Tallinnassa vaan tarkoituksena on liikkua ympäri Viroa bussilla.

Jääskeläinen on ollut enimmäkseen tyytyväinen Kopparöhön, mutta pientä palautetta hän haluaa antaa.

– Mökit pitää siivota itse  ja joskus mökki on ollut edellisen käyttäjän jäljiltä aika tylsässä kunnossa. Toivoisin, että olisi mahdollisuus ostaa loppusiivous, jos niin haluaa, Jääskeläinen ehdottaa.

Kopparö on Tammisaaressa

Kopparö sijaitsee noin 10 kilometriä Tammisaaresta etelään saaristossa, Skärlandetin saarella. Kopparö ei ole minkään valtaväylän varrella, joten rauha on taattu. Loppumatka Skärlandetiin on tultava Skåldön lautalla. Kyydin tarjoaa valtio.

Virkistysalueella on kaksi saunarakennusta. Päätalossa on takkahuone, ruokailutila sekä keittiö kylmiöineen. Kioskirakennuksessa toimii alueen kesäravintola, jonka yhteydessä on alueen vastaanotto. Samassa rakennuksessa on myös pyykinpesukone ja kuivausrumpu, kuivaushuone, suihku- ja wc -tilat.

Alueella on myös neljä keittokatosta sekä venesatama ja vuokrattavia veneitä. Alueella saa onkia, virvelöidä ja uistella. Alueen kalastusluvan voi lunastaa viikoksi seitsemällä eurolla tai vuodeksi 23 eurolla. Kesäaikana kalastuslupa maksetaan virkistysalueen vastaanottoon. Varmista, että mukanasi on myös valtion kalastuslupa.

Tiedustelut: Kesän aukioloaikana 20.5.-14.8.2016 puhelin (019) 201 305, muuna aikana Jukka Lohkovaara p. 040 525 6653, kopparo@proliitto.fi.

Proplussasta lisätietoa: Pro jäsenpalvelukanava > Jäsenedut / Medlemsförmåner > Pron lomapaikat > Kopparön virkistysalue

Unionimedia