Kuka ehdolle Pron edustajistoon? | Ammattiliitto Pro

Kuka ehdolle Pron edustajistoon?

25.2.2016 klo 12:09

Prolaiset äänestävät Pron edustajistoon sata päättäjää elokuussa. Yhdistykset ja valitsijayhdistykset alkavat etsiä ehdokkaita. Millaisia ehdokkaita etsitään?

Pro Jäsenasiat

Prolaiset äänestävät elokuussa sata edustajaa Pron päättäjiksi ja määräämään liiton suunnan. Nyt on aika löytää ehdokkaat. Millaisia henkilöitä etsitään?

– Haussa on jäsenistön näköinen edustajisto. Monipuolinen näkemys ja kokemustausta ovat rikkaus päätöksenteossa. Aktiivisen jäsenen, jolla on halu kehittää liiton toimintaa ja vaikuttaa tulevaisuuteen, kannattaa asettua ehdolle, kertoo edustajiston puheenjohtaja Osmo Salo.

Ehdokkaita edustajistovaaleihin voivat asettaa Pron yhdistykset ja valitsijayhdistykset. Pro lähettää yhdistyksille tarkemmat ehdokasasetteluohjeet sähköpostilla helmikuun lopussa. Ehdokasasettelulomake toimitetaan liittoon viimeistään 2. toukokuuta.

Kaikki voivat tutustua materiaaliin Proplussan Ammattiliitto Pro -ryhmässä maaliskuun alusta alkaen.

Mitä edustajisto tekee?

Edustajisto vahvistaa Pron toimintalinjat, valitsee liiton puheenjohtajan ja valvoo hallituksen toimintaa. Se vahvistaa muun muassa liiton tilinpäätöksen ja myöntää vastuuvapauden vastuuvelvollisille. Lisäksi se päättää äänestys- ja vaalijärjestyksestä, jäsenmaksusta ja jäsenyhdistyksille palautettavasta jäsenmaksuosuudesta.

Pron sääntöjen mukaan edustajisto kokoontuu kaksi kertaa vuodessa, tarvittaessa useammin