Kuka teki mun vaatteet? | Ammattiliitto Pro
Valikko
  • Muut Pron verkkopalvelut
Pro+

Pro Uutiset

Tasan kuusi vuotta sitten Rana Plaza -rakennus romahti Bangladeshissa. Yli 1 130 ompelutehtaan työntekijää kuoli ja yli 2 500 ihmistä loukkaantui. Siksi joka vuosi huhtikuun viimeisellä viikolla järjestetään Vaatevallankumous-kampanja, englanniksi Fashion Revolution.

Vaatevallankumous-viikolla 22.–28. huhtikuuta kampanjoidaan sen puolesta, että vaateteollisuudessa ihmisoikeuksien kunnioitus ja ympäristön suojelu on standardi, ei poikkeus.

Vaatevallankumous kysyy vaatteiden alkuperästä – näin osallistut

Onnettomuus synnytti myös Vaatevallankumouksen, kansainvälisen muoti- ja vaatetusalan liikkeen, joka kysyy vaatevalmistajilta vaatteiden alkuperästä. Oma kysymys kannattaa osoittaa sosiaalisessa mediassa vaatemerkille, jota itsekin käyttää.

Ota kuva vaatteestasi ja jaa se sosiaalisessa mediassa, vaikkapa Instagramissa. Tägää vaatteesi merkki postaukseen ja kysy #whomademyclothes. Esimerkiksi: “Tämä takki on ollut luottotakkini jo kahden talven ajan, mutta #whomademyclothes @zara.”

Suomalaisilla vaatemerkeillä vielä tekemistä

Suomalaiset vaatemerkit sijoittuvat häntäpäähän avoimuuteen keskittyvässä kansainvälisessä vastuullisuusarvioinnissa, selviää Eettisen kaupan puolesta ry:n selvityksestä.

Selvityksessä hyödynnettiin kansainvälistä Rank a Brand -kriteeristöä, jonka pohjalta vaatemerkit pisteytetään sen mukaan, miten avoimesti ne kertovat toimistaan vastuullisen tuotannon varmistamiseksi. 

Ammattiliitto Pro on mukana yli 130 järjestön, yrityksen ja ammattiliiton yhteisessä #Ykkösketjuun-kampanjassa, jonka tavoitteena on saada Suomeen ihmisoikeuksia koskeva yritysvastuulaki.