Kukkia ja kakkua konkareille | Ammattiliitto Pro

Kukkia ja kakkua konkareille

30.11.2017 klo 14:33

Prosta lähtee yhteensä 79 vuotta työkokemusta edunvalvonnasta, kun järjestötoiminnan suunnittelija Marjo Rothberg, johtaja Markku Palokangas ja elintarvikealan sopimusalavastaava Teija Sinisalo alkavat nauttia eläkkeestä.

Pro Uutiset

Teknisten liiton edunvalvontaan tuli 1990-luvulla kolme aktiivista edunvalvojaa, joiden työura kääntyy nyt loppusuoralle.  Järjestötoiminnan suunnittelija Marjo Rothberg, johtaja Markku Palokangas ja elintarvikealan sopimusalavastaava Teija Sinisalo lähtevät eläkkeelle vuoden 2018 alussa.

– Ajattelen työuraa hyvällä mielellä. Olen saanut tehdä jäsenten kannalta merkityksellistä ja mielekästä työtä. Tiedän, että työ jatkuu, totesi Sinisalo.

Sinisalo työskenteli Outokummulla yhdysmiehenä ja hän aloitti Teknisten liitossa 1995. Sinisalo on neuvotellut elintarvikealan työehtosopimuksen jo pitkään ja hänen työtään jatkaa Oili Leskelä-Mustonen.

– Haasteita ei ainakaan puutu tulevaisuuden edunvalvonnasta, naurahti johtaja Markku Palokangas ja viittasi työmarkkinatilanteeseen. Palokangas aloitti työt liitossa vuonna 1991 ja johti Pron teollisuusektoria vuosien ajan.  Tehtävässä aloitti keväällä Anssi Vuorio.

Järjestöasiantuntija Marjo Rothberg työskenteli SAK:laisissa liitoissa ennen siirtymistään väliaikaisesti Teknisten liittoon. Väliaikaisuus venyi 29 vuoteen. Rothberg on järjestöyksikössä työskennellessään tavannut ainakin joka toisen aktiivisen prolaisen ja järjestänyt vuosittain kymmeniä tilaisuuksia.

– Jään kaipaamaan mukavia ihmisiä työuran varrelta, hän miettii.

Lähtijät saivat lahjaksi muun muassa metrolippuja, fidget spinnerit eli sormihyrrät sekä joutsenolaisia muikkuja. Eläkekahveilla Ruoholahdessa ei suunniteltu ainoastaan tulevaa, vaan käytiin läpi myös menneitä. Työkaverit ilahduttivat läsnäolijoita kaivamalla esiin tempauksia henkilöstölehden juorupalstalta kahdenkymmenen vuoden takaa.

Miten heistä tuli prolaisia?

Teknisten liitto, Suomen teollisuustoimihenkilöiden liitto, Rakennusteknisten ammattiliitto ja ruotsinkielisten teknisten Staf yhdistyivät vuonna 2001 Toimihenkilöunioniksi.

Kymmenen vuotta myöhemmin 2011 Toimihenkilöunioni ja Ammattiliitto Suora yhdistyivät Ammattiliitto Proksi.