Kun mikään ei riitä – eli tarinoita pahasta työstä | Ammattiliitto Pro

Kun mikään ei riitä – eli tarinoita pahasta työstä

8.2.2011 klo 10:23

Pro Uutiset julkaisee työelämän huonontumista käsitteleviä jäsentarinoita. Pron puheenjohtaja Antti Rinne osallistuu tiistaina Ajankohtaisen kakkosen työpahoinvointi-iltaan.

netti_miekkailu1.jpg

Työelämä ei ole huonontunut eikä pätkätöiden määrä lisääntynyt, Elinkeinoelämän valtuuskunnan Evan raportti väittää.

Ammattiliitto Pron mielestä totuus ei ole näin yksinkertainen. Helmikuun Pro-lehdessä asiasta taittoivat peistä Evan raportin tehnyt teknologiajohtaja Tuomo Alasoini ja Pron tutkija Petri Palmu.

Pro Uutiset puolestaan julkaisee työelämän huonontumista käsitteleviä jäsentarinoita.

Nämä vaivaavat: ankara tuloksentekopaine, työmäärien kasvu, pakkotahtisuus, minuutintarkat seurantajärjestelmät julkisine ranking-listoineen.

Pron puheenjohtaja Antti Rinne osallistuu tiistaina Ajankohtaisen kakkosen työpahoinvointi-iltaan. Suora lähetys TV2:ssa klo 21.– 21.50 ja 22.15 – 23.05.

**

Yksi työntekijä lähti yksiköstämme pois vuoden alussa, eikä tilalle saatu ketään. Alkuvuodesta oli pitkiä sairauslomia ja talvilomatkin piti saada järjestymään. Meitä oli pahimmillaan vain kaksi henkilöä paikalla. Laitoimme konttorin ovet lukkoon ja lähdimme yhtä aikaa syömään. Kahvitauolla käytiin vuorotellen ja oltiin koko ajan kuulolla, mitä pankkisalissa tapahtuu. WC:ssä piti muistaa käydä ruokatauolta tullessa.

**

Jouduin perumaan koulutuspäiviä, joten suurin osa asioista piti omaksua lukemalla, mutta en enää jaksanut työpäivän päätteeksi avata kirjoja. Kyselimme tuurausapua, mutta emme saaneet. Nyt on yksi ollut kesästä lähtien sairaslomalla ja toinen joutuu leikkaukseen. Vajaalla olo vain jatkuu.

**

Esimies kävi läpi vuoden tavoitteita ja myyntejä, ja kun myyntiä ei ollut riittävästi, niin olimme vain pyöritelleet peukaloitamme. Otimme puheeksi, kuinka paljon olemme olleet kahden tekijän voimin töissä, mutta meille sanottiin, että onhan tässä ollut koko vuosi aikaa. Olen harkinnut, että alan etsiä muuta työtä. Olen kerran kokenut uupumuksen työssäni enkä aio toista kertaa siihen tilaan itseäni päästää.

**

Pankkityö on vuosien aikana huomaamatta lipsahtanut meiltä monilta ”pölynimuri-tyrkkytyöksi”. Monen pikkutytön unelma on romuttunut kassaneidin arjesta liukuhihnahommaksi, tukkimiehen kirjanpidoksi; montako sain tänään myytyä? Jos hyvin onnistut, voit saada itsellesi leffalipun palkinnoksi. Miten me voimme olla näin höynäytettävissä? Joku toinen kerää ne hyvät bonukset, jotka meille tekijöille kuuluisi.

**

Nykyään velvoitetaan soittelemaan iltaisin asiakkaille. Jos et suostu soittamaan tänään, jäät hommiin jonain muuna iltana. Kieltäytyminen johtaa mustalle listalle.

**

Enää ei asiakas selviä kassalta ilman, että kuulustellaan viidettä kertaa, missä sinun vakuutuksesi on ja oletko kuullut keskittämiseduistamme.

**

Koko talon tekijöiden tulokset on nähtävillä, joten pikkasen oot luuseri, jos on tavoitteet punaisella, näin kärjistettynä.

**

Tavoitteet ovat ylimitoitettuja ja tuntuu, ettei johtajien suuruudenhulluudella ole mitään rajaa. Esimies voi tulla palaveriin sanomaan, että olemme huonoja ja käy läpi kaikkien nähden jokaisen henkilökohtaisen myynnin. Onnistumiset ja epäonnistumiset kerrotaan tiimeittäin ja nostetaan esiin myös nimiä.

**

Työyhteisö on jakautunut eri leireihin, jokainen yrittää yksilönä takoa parasta mahdollista tulosta ja käytännön työt jää hoitamatta. Tavallisesta työstä ei saa enää mitään kiitosta, vain myynnillä on merkitystä.

**

Ilmapiirin huonontuminen näkyy poissaolojen lisääntymisenä ja irtisanoutumisina. Itse harkitsen työpaikan vaihtoa. Tunnen olevani koneen jatke, epäsuhtainen palikka isossa koneessa, joka ei toimi.

**

Minusta hyvä työpäivä on sellainen, että on töitä, mutta myös riittävästi väkeä paikalla. Harjoittelijoihin ei panosteta lainkaan. Jos et myy hyvin samalla kun opetat uusia, se näkyy myös tuloksissasi.  Moni joutuu opettajaksi vastoin tahtoaan.

**

Tavoitteet asetetaan korkealle, mutta johto ei useinkaan kuuntele resurssipulan kanssa painiskelevien työntekijöiden avunhuutoja. Meille on esitelty seuraavan puolivuotiskauden tavoitteet aloituslauseella: ”Tässä on tavoitteet ensi kaudelle, mutta ette te varmaankaan näihin yllä.”

Pro Uutiset / Unionimedia / Tuomo Tarvas