Kuntavaaleissa on ehdolla 362 prolaista asiantuntijaa | Ammattiliitto Pro
  • Pro-kassa

Kuntavaaleissa on ehdolla 362 prolaista asiantuntijaa

17.3.2017 klo 10:54

Suomalaisilla on 362 mahdollisuutta valita kunnanvaltuustoon prolainen. Pron jäseniä on ehdolla 11 puolueesta ja lisäksi puolueettomista valitsijayhdistyksistä.

Pro Uutiset

Pron jäsenistä 362 on tähän päivään mennessä ilmoittanut kuntavaaliehdokkuudestaan.

Joka sadas suomalainen kuntavaaliehdokas on prolainen. Koko maassa kuntavaaliehdokkaita on yhteensä 33 618, joten prolaisten osuus kaikista ehdokkaista on hivenen yli prosentin.

Prolaiset edustavat 11 eri puoluetta.

Sosiaalidemokraattisen puolueen ehdokkaana on 157 prolaista, keskustapuolueen ehdokkaana on 47, kokoomuspuolueen ehdokkaana 36, perussuomalaisten ehdokkaana 33, Vasemmistoliiton ehdokkaana 34, Vihreän liiton ehdokkaana on 28, kristillisdemokraattien ehdokkaana 7, ruotsinkielisen RKP:n ehdokkaana on 3, piraattipuolueen ehdokkaana 3, eläinoikeuspuolueen ehdokkaana on 2 ja kommunistisen puolueen ehdokkaana on yksi ehdokas.

Lisäksi 11 Pron jäsentä on mukana vaaleissa sitoutumattomien valitsijamiesyhdistysten kautta.

Prolaiset ehdokkaat esitellään liiton kuntavaalisivuilla.

Prolaisia ehdolla 12 vaalipiirissä

Suomalaiset asuvat Etelä- ja Länsi-Suomessa, jossa myös suuri osa yrityksistä toimii. Se näkyy prolaisten jakautumisessa eri vaalipiireihin.

Helsingissä äänestävä voi valita 9 prolaisesta ja Uudellamaalla 72. Hämeen vaalipiirissä on 41 prolaista ehdolla. Kaakkois-Suomen vaalipiirissä 37 ehdokasta, Vaasan vaalipiirissä 33, Varsinais-Suomessa 34, Pirkanmaalla 29, Satakunnassa 27, Savo-Karjalassa 25, Oulussa 23 Keski-Suomen vaalipiirissä 22 ja Lapin vaalipiirissä 11 prolaista. Vain Ahvenanmaan vaalipiirissä ei ole prolaisia ehdolla kunnanvaltuustoon.

Kuntavaaleissa valitaan valtuutetut kunnanvaltuustoihin. Kuntia on Manner-Suomessa 295 ja Ahvenanmaalla 16.

Lisää kuntavaaleista:

Kuntapäättäjä voi kirittää kuntaa paremmaksi, todetaan Pron kuntavaalitavoitteissa 17.3.2017

Kunnan kulut lisääntyvät, kun valtuustoon valitaan kunnan työntekijöitä, kertoo tutkimusuutinen, joka on julkaistu 27.9.2016.

Kuntavaaleissa valitaan valtuutetut kuntien valtuustoihin. Vuoden 2017 alussa on kuntien lukumäärä Manner-Suomessa 295 ja Ahvenanmaan maakunnassa 16.