Lähde mukaan mentorointiohjelmaan! | Ammattiliitto Pro

Lähde mukaan mentorointiohjelmaan!

28.8.2020 klo 12:51

Oletko työelämän alkutaipaleella ja kaipaisit buustia omalle ammatillisille identiteetillesi? Vai oletko jo kerännyt kokemusta työelämässä ja haluaisit jakaa osaamistasi? Me tarjoamme sinulle aidosti merkityksellistä, vaikuttavaa vapaaehtoistyötä! Haku syksyllä alkavaan mentoriohjelmaan käynnistyy 14.9.2020.

Pro Uutiset

Lähde mukaan mentorointiohjelmaan, jonka tavoitteena on auttaa nuoria vastavalmistuneita työelämään sekä tarjota tukea työelämän alkutaipaleella oleville. Mentori on nuoren tukena oleva työelämän konkari, jonka kanssa voi sparrata työnhakuun, urasuunnitteluun ja työelämään liittyviä kysymyksiä.

Mentorin ei tarvitse olla supersankari tai uraohjus, eikä aikaisempaa kokemusta mentoroinnista tarvita. Tärkeintä on, että olet aidosti kiinnostunut tukemaan toista työelämän pohdinnoissa ja valmis sitoutumaan noin 7 kuukauden mittaiseen mentoriohjelmaan. Työkokemus, kyky kuunnella ja sitoutuminen ovat hyviä mentorin ominaisuuksia.

Mitä mentori saa ohjelmasta?

Saat elämääsi ihmisen, joka tuo uusia näkökulmia ja päivittää todennäköisesti myös omaa osaamistasi. Jopa 75 % mentorointiohjelmien palautekyselyyn vastanneista mentoreista on kokenut saaneensa aktoreilta käänteistä mentorointia ja 67 % on kokenut oppineensa myös itse uusia asioita.  Pääset myös mukaan mielenkiintoisiin tilaisuuksiin ja tapahtumiin, joita järjestetään mentoroinnin aikana. Saat ympärillesi verkoston myös muista mahtavista mentoreista!

Ohjelman järjestävä Suomen Mentorit antaa ohjeet ja työkalut mentorointiin.

Hae aktoriksi eli mentoria itsellesi

Haku aktoriksi eli mentoroitavaksi on tarkoitettu pääsääntöisesti alle 32-vuotiaille, mutta ikä ei ole este, jos olet esimerkiksi tuore alanvaihtaja, joka haluaa sparrausta uudelle uralle.

Mitä aktori saa ohjelmasta?

Mentoriohjelman kautta sinulla on mahdollisuus saada rinnallesi osaava, kokenut ja innostut työelämän konkari, joka on valmis jakamaan kanssasi kokemuksiaan ja asiantuntemustaan. Saat siis itsellesi henkilökohtaisen mentorin, joka kannustaa ja auttaa sinua löytämään oman paikkasi työelämässä. Mentorointi auttaa sinua omien vahvuuksien tunnistamisessa, unelmien sanoittamisessa ja työn haussa kohti toivomaasi uraa. Pääset myös mielenkiintoisiin tilaisuuksiin ja tapahtumiin, joita järjestetään mentoroinnin aikana ja joissa voit kasvattaa verkostoasi.

Mentoriohjelma käytännössä

Mentoriohjelma alkaa marraskuussa 2020 ja kestää kesäkuuhun 2021. Tänä aikana mentori ja aktori tapaavat toisiaan sopimuksen mukaan noin 7–10 kertaa. Lisäksi ohjelmaan osallistuvat mentorit ja aktorit tapaavat muita ohjelmassa mukana olevia koulutus- ja verkostoitumistilaisuuksissa.

Kaikille yhteisten tapaamisten alustava aikataulu:

• Aloitustapaaminen ke 11.11. 2020 klo 17
  • Toinen tapaaminen ke 20.1.2021 klo 17
  • Kolmas tapaaminen ke 24.3.2021 klo 17
  • Päätöstapaaminen ke 2.6.2021 klo 17

Yhteiset tapaamiset järjestetään joko virtuaalisesti tai läsnäolotilaisuuksina riippuen vallitsevasta koronatilanteesta.

Mentorointiohjelmassa on mukana kolme STTK:laista liittoa: Pro, Tehy ja ERTO.  Mentorointiohjelma on näiden liittojen jäsenille maksuton. Hakuaika ohjelmaan on 14.–30.9.2020. Valinnat sopiviksi mentori-aktori-pareiksi tekee sekä mentorointiohjelman käytännössä toteuttaa Suomen Mentorit. Kaikille hakijoille ei voida taata sopivaa paria.

Hae mukaan 30.9. mennessä osoitteessa https://suomenmentorit.fi/sttk/.