Liiton oikeusapu on jäsenelle maksutonta myös häviötilanteessa | Ammattiliitto Pro

Liiton oikeusapu on jäsenelle maksutonta myös häviötilanteessa

6.3.2019 klo 14:47

Käräjäoikeus velvoitti työnantajan maksamaan perusteettomasti irtisanotulle jäsenelle korvauksia. Hovioikeus pyörsi päätöksen ja korvaus vaihtui vastapuolen oikeudenkäyntikulujen maksuun. – Prolaiselle ei kuitenkaan tule maksettavaa, sillä liiton oikeusapu on jäsenelle taloudellisesti riskitöntä, kertoo Pron lakiasianpäällikkö.

Pro Uutiset

Pron jäsen työskenteli ylimestarina UPM:n Jokilaakson paperitehtaalla. Työuraa hänellä oli yhtiössä takana yli 32 vuotta. Ylimestari oli noin kahdenkymmenen vuoden ajan ollut myös ammattiyhdistysaktiivi ja muutaman vuoden ajan toimihenkilöiden varatyösuojeluvaltuutettu.

UPM aloitti vuonna 2014 yhteistoimintaneuvottelut ja Prokin kritisoi kovin sanakääntein yhtiön henkilöstöpolitiikkaa.

– Juuri Jokilaakson tehtailta on tullut erityisen paljon erimielisyysasioita, joita ei ole saatu sovittua paikallisesti eikä edes liittojen välillä, alan sopimusalavastaava Jari Uschanov Prosta kommentoi vuonna 2014 tilannetta.

Yhteistoimintaneuvotteluissa ylimestari irtisanottiin ja hänen tilalleen siirrettiin ammattiliittoon kuulumaton työntekijä. Liitto vei asian käräjille.

Käräjäoikeus: perusteeton irtisanominen

Pron lakiasiainpäällikkö Patrik Stenholmin mukaan Keski-Suomen käräjäoikeus katsoi, että irtisanominen oli ollut syrjivä. Sille ei ollut perustetta, koska ylimestarin työt eivät olleet vähentyneet.

UPM tuomittiin yhteistoiminta- ja yhdenvertaisuuslain rikkomisesta.

– Käräjäoikeus velvoitti UPM:n maksamaan jäsenellemme noin 129 300 euron korvaukset, joista noin 78 000 euroa työsopimuslain vastaisesta työsuhteen päättämisestä, kertoo Stenholm.

Jäsen sai uuden työpaikan noin kuukausi irtisanomisen jälkeen.

Hovioikeus pyörsi käräjäoikeuden päätöksen

Vuoden 2018 lopussa Vaasan hovioikeus pyörsi käräjäoikeuden päätöksen ja perusteli päätöstään sillä, että kaikki toimihenkilöt olivat saman irtisanomisuhan alla. Hovioikeuden mukaan UPM oli täyttänyt yhteistoimintalain vaatiman tiedonanto- ja neuvotteluvelvollisuuden.

Ammattiyhdistystoiminta ei hovioikeuden mukaan ollut tosiasiallinen irtisanomisperuste, vaikka myönsi työnantajalla olleen kielteisen asenteen ylimestariin.

Pro hakee valituslupaa

Lakiasiainpäällikkö Stenholm kertoo, että Pro on hakenut valituslupaa korkeimmasta oikeudesta.

– Yhteistoimintalain tarkoitus ja oikeuskäytäntö sotivat hovioikeuden päätöstä vastaan. Näkemyksemme mukaan kyseessä eivät olleet oikeat yhteistoimintaneuvottelut, vaan päätökset irtisanottavista oli tehty etukäteen.

Yhteistoimintalain mukaan työnantajan pitää esittää suunnitelma työtehtävien järjestämisestä, tuoda esiin erilaisia vaihtoehtoja irtisanomisille sekä keskustella niistä.

– Työnantaja ei näkemyksemme mukaan näin toiminut. Haemme valituslupaa myös työsuhteen päättämisen osalta.

Prolaiselle ei tule maksettavaa

Pääsääntöisesti Pron lakimiesten hoitamat jutut voitetaan. Stenholm kuitenkin kertoo, että vaikka valituslupa nyt evättäisiin, prolaiselle ei tapauksesta tule maksettavaa.

– Oikeusavun edellytysten täyttyessä ei jäsenen tarvitse kantaa huolta oikeudenkäyntilaskusta, vaikka oikeudenkäynti jatkuisi ylemmissä oikeusasteissa, kertoo Stenholm.

Vastinetta jäsenmaksulle

Liitto tarjoaa jäsenelle taloudellisesti riskittömän oikeusavun jäsenmaksua vastaan. Hovioikeus määräsi ylimestarille maksettavaksi UPM:n noin 44 000 euron oikeudenkäyntikulut ja jäsenen omat oikeudenkäyntikulut olivat noin 27 000 euroa.

–Kaikki kulut, jotka olisivat koituneet ylimestarille ilman Pron jäsenyyttä, vastaavat ainakin 120 vuoden jäsenmaksuja, sopimusalavastaava Uschanov konkretisoi.