Luottamushenkilö, olisiko työnohjaus sinun juttusi? | Ammattiliitto Pro

Pro Uutiset

Ammattiliitto Pro järjestää syksyllä ryhmätyönohjausta Helsingissä ja Tampereella. Luottamushenkilöt ovat toivoneet parempia valmiuksia neuvotteluihin ja työpaikan hankalien tilanteiden ratkaisemiseen.

– Luottamusmiehet osaavat työehtosopimuksen, mutta neuvottelut työnantajan kanssa voivat olla vaikeita. He toimivat työpaikalla eräänlaisina sovittelijoina ja tämä voi olla henkisesti raskasta, jos ei ole oikeita työkaluja ja osaamista, millä toimia. Ohjauksen avulla luottamushenkilöt pitävät huolta myös omasta jaksamisestaan, palvelusektorin johtaja Minea Pyykönen Ammattiliitto Prosta kertoo.

Työnohjaaja ja sopimusalavastaava Sanna Nurminen Ammattiliitto Prosta kertoo, että työnohjauksen aikana ohjattava tarkastelee omaa tekemistään ja sen seurauksia.

– Tekemisen tapoja pohditaan kriittisestikin ja samalla voi löytyä hyvinkin luovia ratkaisuja toiminnan kehittämiseksi. Työnohjaaja auttaa ohjattavaa itse löytämään ratkaisut käsiteltäviin asioihin. Ohjaajan tehtävänä on kysyä oikeita kysymyksiä ja pitää huolta siitä, että prosessi etenee, Nurminen summaa.

Lisätietoja työnohjauksesta esimerkiksi Suomen Työnohjaajat ry:n sivuilta.

Mitä työnohjauksella voidaan saavuttaa?

Luottamushenkilöiden työnohjaus tukee luottamustehtävässä kehittymistä. Ohjausprosessin aikana opitaan hahmottamaan työelämän ja työpaikan ilmiöitä sekä omaa suhdetta niihin. Tämän myötä oman luottamustehtävän päämäärät selkiytyvät ja samalla ohjattava kehittää itselleen sopivia tapoja saavuttaa ne.

– Työnohjaaja voi auttaa luottamushenkilöä kehittämään yhteistoiminnan muotoja työpaikan arjessa, suhteessa jäseniin, työnantajaan ja ei-jäseniin. Tarkastelun kohteena voivat olla myös työpaikan arjen isommat kokonaisuudet, Nurminen kertoo.

Työnohjauksesta voi olla apua myös tilanteissa, joissa tuntuu, ettei aika vain riitä sekä työtehtävien että luottamustehtävien hoitamiseen.

– Ohjauksesta voi olla hyötyä myös silloin, kun asiat tuntuvat olevan hallinnassa ja tunne halutaan säilyttää, kertoo Nurminen.

Ryhmätyönohjaus tarjoaa vertaistukea Helsingissä ja Tampereella

Syksyn aikana Ammattiliitto Pro järjestää luottamushenkilöille kaksi ryhmätyönohjauksen kick off -tilaisuutta Helsingissä ja Tampereella. Tilaisuuksissa kuulet, mitä työnohjaus on ja pääset kokeilemaan ryhmätyönohjausta käytännössä. Päivän aikana paneudumme myös luottamushenkilön tehtävän kipupisteisiin tarinateatterin keinoin.

Kick off -tilaisuuden jälkeen voit miettiä, haluatko osallistua käynnistyvään ryhmätyönohjaukseen ja ilmoittautua mukaan käynnistyvään ryhmään. Jatkossa 4–6 hengen ryhmät kokoontuvat kerran kuukaudessa noin 60–90 minuutiksi kerrallaan noin puolen vuoden ajan.

Ilmoittaudu ryhmätyönohjauksen kick off -tilaisuuksiin: