Matka-aika on osa perjantain mielenilmaisua | Ammattiliitto Pro

Matka-aika on osa perjantain mielenilmaisua

30.1.2018 klo 15:49

Poliittinen mielenilmaus tarkentui työtaistelutoimenpiteeksi, koska liitto haluaa turvata mielenilmaisuun osallistuvien jäsenten aseman.

Pro Uutiset

Ammattiliitto Pro osallistuu 2. helmikuuta työttömien aktiivimallia vastustavaan mielenilmaukseen. Mielenilmaus järjestetään perjantaina Helsingin Senaatintorilla kello 11–13.

– Monet prolaiset matkustavat Helsinkiin osallistuakseen mielenilmaukseen. Jotta mielenilmaisijat voivat olla pois töistä myös matka-ajan, liitto ilmoitti tänään poliittisesta työtaistelutoimenpiteestä työnantajanliitoille ja valtakunnansovittelijalle, kertoo puheenjohtaja Jorma Malinen Ammattiliitto Prosta.

Ammattiliitto Pron hallitus on päättänyt, että prolaiset voivat osallistua poliittiseen työtaistelutoimenpiteeseen, joka alkaa 2.2.2018 kello 06 ja päättyy seuraavana aamuna samaan aikaan.

Päätös ei koske aloja, joilla on voimassa ehdoton työrauhavelvoite. Niitä ovat viestinnän toimihenkilöiden ja viestinnän teknisten toimihenkilöiden työehtosopimusten piiriin kuuluvat.

Mikä työllisyyspolitiikassa on vikana?

– Pron hallitus on erittäin huolissaan maan hallituksen työllisyyspolitiikan suunnasta. Mielenilmauksessa on kyse laajemmin työllisyyspolitiikasta kuin pelkästään aktiivimallista ja pakkohakulaista. Maan hallituksesta on jo annettu lausuntoja, että seuraavana agendalla ovat työehtosopimusten yleissitovuus ja palkkojen joustaminen alaspäin. Tätä politiikkaa olemme mukana vastustamassa Senaatintorilla, Ammattiliitto Pron puheenjohtaja Jorma Malinen linjaa.

Hallituksen valmistelema ja eduskunnan päättämä niin sanottu aktiivimalli leikkaa työttömyyspäivärahaa 4,65%, jos työtön ei löydä töitä 18 tunniksi kuukaudessa. Malli kohtelee työttömiä epäoikeudenmukaisesti esimerkiksi alueilla, joilla työpaikkoja ei ole ja joilla omaan työllistymiseen ei pysty vaikuttamaan.

Työttömyysturvan tulevissa muutoksissa lymyilee vielä mahdollisesti 1. elokuuta 2018 voimaantuleva työ- ja elinkeinoministeriö TEMin malli, niin sanottu pakkohakumalli. Se velvoittaisi työtöntä hakemaan 12 työpaikkaa kolmen kuukauden aikana ja raportoimaan hauista viikoittain.

Onko mielenilmaus laillinen?

Perustuslaki takaa työntekijälle oikeuden ilmaista mieltään. Järjestettävällä mielenilmauksella halutaan vaikuttaa yhteiskunnalliseen päätöksentekoon. Mielenilmauksen kohteena ei ole yksittäinen työnantaja eikä työehtosopimus. Pro on ilmoittanut työtaistelutoimenpiteestä valtakunnansovittelijalle ja työnantajaliitoille.

Miten mielenilmaus toteutetaan?

Työtaistelutoimenpiteiden tarkemmasta toteutustavasta päätetään työpaikoilla.

Jos työpaikalla on luottamusmies, kannattaa jutella asiasta porukalla. Luottamusmies ilmoittaa työnantajalle mielenilmaisuun osallistumisen ajan, milloin työpaikalta poistutaan. Oletus on, että prolaiset poistuvat työstä. Nimilistojen kerääminen ei ole sallittua.

Jos työpaikalla ei ole luottamusmiestä, poissaolosta on kohteliasta ilmoittaa itse, kun lähtee työstä. Mielenilmaus merkitään työaikakirjanpitoon käytettävissä ajantarkkailujärjestelmällä eli esimerkiksi leimataan ulos kellokortilla. Työnantajan ei tarvitse maksaa palkkaa mielenilmaisun ajalta.

Koska kyseessä on poliittinen mielenilmaus, jokaisella jäsenellä on oikeus itse päättää osallistumisesta mielenilmaukseen. Pron hallitus kannustaa osallistumaan.

Aiheesta aiemmin:

26.1.2018 Pro on mukana mielenilmauksessa aktiivimallia vastaan