Oikeus työelämään ilman häirintää ja väkivaltaa | Ammattiliitto Pro

Oikeus työelämään ilman häirintää ja väkivaltaa

25.11.2019 klo 09:18

Seksuaalinen häirintä työpaikalla kohdistuu naisiin miehiä useammin. Naiset kokevat myös enemmän lähisuhdeväkivaltaa kotona. Jokaisella on oikeus työskennellä ilman häirintää ja ahdistelua. Kaikilla työpaikoilla tulee olla tätä koskeva ohjeistus.

Pro Uutiset / Tanja Lehtoranta

Työelämän väkivallalla ja häirinnällä on vaikutuksia paitsi yksilöön, myös koko työyhteisöön ja työpaikkaan sekä yhteiskuntaan. Pardian tekemän jäsentutkimuksen mukaan naiset (13 prosenttia) kokevat seksuaalista häirintää hieman miehiä (12 prosenttia) enemmän. STTK:n selvityksen mukaan vain 37 prosenttia vastasi, että omalla työpaikalla on luotu säännöt seksuaalisen häirinnän estämiseksi.

Jokaiselle työpaikalle tulee sopia yhteistoiminnassa menettelytavat ja laatia ohjeistus häirinnän ja epäasiallisen kohtelun varalta. Tämä on myös Pron yleinen tasa-arvotavoite meneillään olevissa työehtosopimusneuvotteluissa.

Myös ILOn uusi työelämän häirinnän ja väkivallan vastainen yleissopimus 190 vaatii häirinnän vastaisen ohjeistuksen laatimista työpaikolle. Yleissopimus edellyttää myös, että lähisuhdeväkivallan vaikutukset on huomioitava työpaikalla. Euroopan unionin perusoikeusviraston tutkimuksen mukaan, joka kolmas nainen Suomessa on kokenut parisuhdeväkivaltaa joko nykyisen tai entisen kumppaninsa taholta. Suomi on EU:n toiseksi turvattomin maa naisille.

Tällä hetkellä mikään lainsäädäntö ei edellytä ohjeistuksen laatimista. Suomen on tehtävä tarvittavat muutokset ja ratifioitava sopimus pikaisesti, linjasi Pro lausunnossaan 15.11.2019.

Meneillään oleva kansainvälinen 16-päivän kampanja (UNI, IndustriALL, IUF, IFJ, IDWF and PSI) korostaa ILO:n uuden sopimuksen merkitystä ja kehottaa sen ratifiointiin.

Pron edistää oikeutta häirinnästä vapaaseen ympäristöön myös omassa toiminnassaan, Häirinnästä vapaa Pro -toimintaohje on hyväksytty tänä syksynä.

Maanantaina 25. marraskuuta vietetään kansainvälistä naisiin kohdistuvan väkivallan vastaista päivää.

Pro on häirinnästä vapaa 18.11.2019
Minea Pyykösen blogi Häirinnästä vapaa liitto – turvallinen liitto 15.11.2019
Tanja Lehtorannan blogi: Uusi sopimus takaa oikeuden työelämään ilman häirintää tai väkivaltaa 24.6.2019