Oletko yli 50-vuotias ja etsit uutta työpaikkaa? Tule Pro Noste -verkkovalmennukseen | Ammattiliitto Pro

28.1.2019 klo 08:00

Helmikuussa alkaa ensimmäinen Taitava työnhakija 50+ -verkkovalmennus, joka on räätälöity vastaamaan työttömien prolaisten tarpeita. Koulutus kerryttää niin sanottua aktiivisuusehtoa 1. huhtikuuta alkaen.

Pro Uutiset

Ammattiliitto Pro aloittaa helmikuussa yli viisikymppisille työttömille ja työtä etsiville suunnatun Taitava työnhakija 50+ -verkkovalmennuksen. Pro Noste -palvelun valmennus on suunniteltu yhdessä työttömien prolaisten kanssa ja räätälöity vastaamaan juuri heidän tarpeisiinsa.

– Työttömät jäsenemme ovat ammattitaitoisia ja Suomessa tarvitaan kokemuksen tuomaa osaamista työpaikoille, kehittämispäällikkö Annemarje Salonen Ammattiliitto Prosta kertoo.

Tavoitteena on osallistujien työnhakuvalmiuksien kasvattaminen sekä oman osaamisen tunnistaminen.

– Jokainen osallistuja oppii luomaan vakuuttavat ja myyvät työnhaunasiakirjat sekä loistamaan työhaastattelussa, Salonen kertoo.

Aktiivimallin mukaista koulutusta yhdeksän kuukauden ajan

Koulutus täyttää myös niin sanotun aktiivisuusehdon, jolla työttömyyskorvaus säilyy täysimääräisenä. Aktiivisuutta koulutus kerryttää 1. huhtikuuta alkaen.

Valmennus muodostuu kolmesta eri osiosta, joista jokaisen kurssilainen suorittaa viidessä päivässä. Uusi osio alkaa 65 päivän kuluttua edellisestä.

– Halusimme tehdä valmennuksesta mahdollisimman joustavan, koska tilanteet ovat erilaisia. Sen voi aloittaa silloin, kun se on oman tilanteen mukaan optimaalisin. Osallistumalla kaikkiin kolmeen osaan järjestyksessä ja ajallaan, henkilö turvaa työttömyysturvansa leikkurilta yhdeksän kuukauden ajan, Salonen jatkaa.

Varttuneen työsuhde on erilainen kuin vastavalmistuneen

Varttuneella työnhakijalla on takanaan kokemuksen tuomaa tietoa ja perspektiiviä työelämästä. Tarpeet ovat erilaiset kuin juuri vastavalmistuneen. Jos takana on pitkä työsuhde, ikääntyneempi voi huomata työnhaun ja -kanavien muuttuneen.

– Paneudumme kurssilla haasteisiin, joita yli 50-vuotiaat jäsenemme ovat meille työmarkkinoilla kertoneet kohtaavansa. Puhumme myös siitä, miten tärkeää omien ajatusten työstäminen on, ettei vie itseltään oikeutta hakea haluamaansa työtä, Salonen kertoo.

Valmennuksessa edunvalvonnan asiantuntija kertoo, mitä tehdä, jos on kokenut ikärasismia työnhaussa tai työsuhteessa. Asiantuntija käy läpi asioita, joita varttuneemman on hyvä ottaa huomioon eri työsuhdemuodoissa.

Lisäksi työttömyyskassa- ja sosiaaliasiantuntijat opastavat, mitä pitää tietää lisäpäivistä, työkokeilusta, ammatillisesta kuntoutuksesta, työkyvyttömyyseläkkeestä ja velvoitetyöllistämisestä.

Vertaistukea sekä apua myös itsensä kehittämiseen

Osallistujat pääsevät jakamaan omia onnistumisiaan ja pohtimaan myös kohtaamiaan ikäviä asioita omassa Facebook-ryhmässä sekä ryhmäpuheluissa. Kun jokin teema tai asia nousee esiin, Pro etsii asiantuntijan ja hän jakaa neuvoja ryhmäpuhelussa.

Kiinnostuitko? Kirjaudu mukaan valmennukseen 4. helmikuuta Pro Noste -uraportaalissa, valitse kirjauduttuasi Verkkokurssit ja työkalut ja sivun alalaidasta Taitava työnhakija 1 -kuvake.