Pardia ja Pro hyväksyivät aiesopimuksen tiiviimmästä yhteistyöstä | Ammattiliitto Pro

Pardia ja Pro hyväksyivät aiesopimuksen tiiviimmästä yhteistyöstä

12.6.2018 klo 14:59

– Ay-liike on matkalla kohti suurempia kokonaisuuksia niin työnantaja- kuin palkansaajapuolellakin. Tämä on Pron ja Pardian vastaus kehitykseen, toteaa puheenjohtaja Malinen Prosta.

Pro Uutiset

Palkansaajajärjestö Pardia ja Ammattiliitto Pro ovat vuodesta 2017 neuvotelleet yhteistyön tiivistämisestä. Pardian hallitus on tänään 12. kesäkuuta kokouksessaan hyväksynyt aiesopimuksen Ammattiliitto Pron kanssa liittojen yhdistymisestä. Pron hallitus teki saman päätöksen eilisessä kokouksessaan.

Suunnitelmissa on liitto, jossa olisi lähes 140 000 yksityisellä ja julkisella sektorilla työskentelevää jäsentä.

– Ay-liike ei ole olemassa organisaatioita vaan jäseniään varten. Yhdistymisessä on kyse nimenomaan jäsenten edunvalvonnan parantamisesta. Uusi yksityisen ja julkisen sektorin yhdistävä liitto saa jäsenten edunvalvonnan uudelle tasolle, Pardian puheenjohtaja Niko Simola sanoo.

Valmistelut jatkuvat erilaisissa työryhmissä. Päämääränä on, että Pardian jäsenyhdistykset liittyisivät Pron jäsenyhdistykseksi syksyn aikana. Jäsenyys Prossa alkaisi 1. tammikuuta 2019.

-Yhdistymisellä haetaan entistä vahvempaa sopimus- ja neuvotteluvoimaa sekä yhteiskuntavaikuttamista niin yksityisillä kuin julkisilla sopimusaloilla. Yhteenliittymisellä parannetaan jäsenten saamia yksilöllisiä palveluja. Lisäksi opiskelijajäsenet saavat laajemmat polut opiskelusta työelämään saman liiton jäsenenä, Ammattiliitto Pron puheenjohtaja Jorma Malinen sanoo.

Mitä muutos merkitsisi prolaiselle?

Suurempi liitto merkitsee lisää neuvotteluvoimaa ja monipuolisempaa näkymää yhteiskuntavaikuttamiseen.

– Jäsenten ääni saadaan paremmin kuuluviin, sanoo Pron puheenjohtaja Jorma Malinen.

Hän on toiveikas, että liiton kehittämisessä päästään harppaamaan suuntaan, johon työnantajaliitotkin ovat liikkuneet.

– Maailma muuttuu, muututaan mekin. Ay-liike on matkalla kohti suurempia kokonaisuuksia niin työnantaja- kuin palkansaajapuolellakin. Tämä on Pron ja Pardian vastaus kehitykseen, toteaa puheenjohtaja Malinen Prosta.

Jos koko Pardia liittyy Prohon, toimintaan tulee mukaan noin 100 yhdistystä lisää.

– Se tuo alueille mahdollisuuksia yhdistysten yhteistyöhön. Saadaan uudenlaisia ihmisiä ja uudenlaista näkökulmaan prolaiseen alue- ja yhdistystoimintaan.

Malinen on tyytyväinen siitä, että molemmat järjestöt ovat sitoutuneet viemään prosessia kohti uutta liittoa.

– Aiesopimus on vasta hyväntahdon ilmaus. Syksyn aikana työryhmissä pitää tehdä paljon työtä, jos halutaan, että tämä onnistuu.