Porissa puhutaan palkoista, työturvallisuudesta ja yritysvastuusta | Ammattiliitto Pro

Porissa puhutaan palkoista, työturvallisuudesta ja yritysvastuusta

16.7.2018 klo 16:27

Pro on tänäkin vuonna mukana yhteiskunnallisessa keskustelutapahtumassa Suomi Areenalla Porissa. Puheenaiheina ovat palkat sekä torstain tapahtumissa työturvallisuus ja yritysvastuu.

Pro Uutiset

Porissa kävijät ovat tervetulleita juttusille, kannustavat Pron puheenjohtaja Jorma Malinen ja edustajiston puheenjohtaja Osmo Salo.

Pron kontti ja vakuutusyhtiö Turvan teltta on pystytetty nyt aiemmista vuosista poiketen Porin Etelärantaan, jossa vielä viime vuonna oli jazz-katu.

Pron ständillä pääsee myös pyöräyttämään hedelmäpeliä, joka avajaispäivänä kiinnosti yleisöä jonoksi asti.

Palkasta kannattaa puhua

Pro kampanjoi #samakiitos avulla työpaikkojen palkkasyrjintää vastaan. #samakiitos tarkoittaa, että miehille ja naisille kuuluu sama palkka samasta ja samanarvoisesta työstä.

Aktiivisia toimia naisten ja miesten perusteettomien palkkaerojen poistamiseksi toivotaan sekä työmarkkinajärjestöiltä että työnantajilta.  Tasa-arvobarometrin 2017 mukaan 90 prosenttia vastaajista toivoo työmarkkinajärjestöiltä nykyistä aktiivisempia toimia palkkaerojen poistamiseksi ja 94 prosenttia toimia työnantajilta. Naiset toivoivat miehiä useammin nykyistä aktiivisempaa otetta palkkatasa-arvoon.

Torstaina tapahtuu työturvallisuudessa ja yritysvastuussa

Pro on mukana järjestämässä työturvallisuuteen liittyvää kisailua sekä keskustelutilaisuutta yritysvastuun lisäämisestä. Molemmat tilaisuudet järjestetään torstaina 19. heinäkuuta.

Riittääkö osaaminen kotona ja työpaikalla, kysytään turvallisuustehtävässä kello 13-14 kauppakeskus Puuvillassa. Kisaamassa on kaksi joukkuetta. Toisessa joukkueessa kilpailevat koomikko ja kehitysjohtaja Lotta Backlund (kapteeni), Stora Enson talousjohtaja ja Suomen maajohtaja Seppo Parvi sekä ammatillisen koulutuksen asiantuntija Jasmina Khabbal.

Toisessa joukkueessa turvallisuustehtäviä ratkaisevat toimittaja Riku Rantala (kapteeni), Opetushallituksen pääjohtaja Olli-Pekka Heinonen ja Marttaliiton pääsihteeri ja päätoimittaja Marianne Heikkilä.

Yhteisvastuuetkoilla torstaina kello 17-30-18.30 BEPOP-lavalla etsitään vartin debateissa ratkaisuja siihen, kuinka yritykset saadaan toimimaan reilusti myös toisella puolen maailmaa. Juontaja Tuomas Peltomäki johdattaa eturivin puhujat radikaalin avoimuuden, yritysaktivismin ja ihmisoikeusvastuun maailmaan.

Ensimmäisessä keskustelussa mukana ovat kansanedustaja Sanna Marin (SDP), vastuullisuusjohtaja Lea Rankinen (SOK) ja puheenjohtaja Jorma Malinen (Ammattiliitto).

Toisessa debatissa tavataan toiminnanjohtaja Sonja Vartiala (Finnwatch), yhteiskuntasuhdepäällikkö
Théa Natri (Coca-Cola Suomi) sekä vanhempi neuvonantaja Sari-Liia Tonttila (Viestinnän eettisen neuvottelukunnan jäsen, Viestintätoimisto Ahjo).

Kolmannessa debatissa mukana ovat Euroopan parlamentin varapuheenjohtaja Heidi Hautala (vihreät, Greens/EFA), yrittäjä ja toimitusjohtaja Jukka Kurttila (Finlayson) sekä kansanedustaja Juhana Vartiainen (kokoomus)