Pro ilmoitti teknologiateollisuuden toimihenkilöiden työnseisauksesta - työnantajan haluttomuus edistää ratkaisua ei helpota sovun syntyä | Ammattiliitto Pro

12.1.2020 klo 12:25

Pro aloittaa kahden viikon työnseisauksen 27. tammikuuta erikseen nimetyissä yrityksissä teknologiateollisuuden sopimusalalla, koska ratkaisua ei ole löytynyt Teknologiateollisuuden kanssa käydyissä työehtosopimusneuvotteluissa. Alaa koskeva ylityö- ja vuorovaihtokielto alkoi 10. tammikuuta klo 16.00. ­

Pron tiedote 12.1.2020

–  Teknologiateollisuuden haluttomuus poistaa 24 tunnin ilmainen työ toimihenkilöiden sopimuksesta ei jätä meille muuta mahdollisuutta kuin ilmoittaa uudesta työnseisauksesta ja ylityö- sekä vuorovaihtokiellosta, Ammattiliitto Pron puheenjohtaja Jorma Malinen sanoo.

Pro pitää syntynyttä tilannetta valitettavana.

Kiky-tunnit ovat poistuneet teknologiateollisuuden suurimmalta henkilöstöryhmältä.

– Työnantaja haluaa eriyttää alan sopimukset ja pitää talkootyötunnit huomattavasti pienemmällä työntekijäryhmällä eli toimihenkilöillä. Esimiehet ja asiantuntijat tekisivät töitä, vaikka työntekijät eivät olisi paikalla – ei ole toimiva eikä järkevä ratkaisu. Lisäksi Teknologiateollisuus haluaa, että toimihenkilöille ei makseta lainkaan yleiskorotusta, vaan työnantaja päättää kenelle korotus maksetaan ja minka suuruisena.

Malinen korostaa, että Pro on valmis jatkamaan hyvin nopealla aikataululla ratkaisun etsimistä neuvottelemalla, mikäli myös työnantajaliitoilla on todellista tahtoa edistää sopimuksen syntyä.

Kahden viikon työnseisaus ja ylityökielto

Ammattiliitto Pron tänään ilmoittama työnseisaus koskee toimihenkilöiden työehtosopimuksen mukaisia töitä erikseen nimetyissä yrityksissä teknologiateollisuudessa. Työnseisaus koskee myös suunnittelu- ja konsulttialan toimihenkilöiden työehtosopimuksen soveltamisalan piirissä olevaa työtä, jota tehdään työriidan piirissä olevalla teknologiateollisuuden toimipaikalla.

Kaksi viikkoa kestävä työnseisaus erikseen nimetyissä yrityksissä koskee 27.1.2020 kello 0.00–9.2.2020 kello 23.59 välillä alkavia työvuoroja.

Perjantaina 10.1. ilmoitettiin teknologiateollisuutta koskeva ylityökiellon sekä vuoronvaihtokiellon alkamisesta 10.1.2020 klo 16.00.

Työnseisaus koskee nimettyjä yrityksiä, jotka on listattu Pron verkkosivuilla.