Pro nostaa työllistymispalvelunsa edunvalvonnan keskiöön | Ammattiliitto Pro

Pro nostaa työllistymispalvelunsa edunvalvonnan keskiöön

22.1.2019 klo 07:00

– Tavoitteena on auttaa työtön takaisin työhön, mutta myös täyttämään aktiivisuusehto, sanoo Ammattiliitto Pron puheenjohtaja Jorma Malinen. Osa koulutuksesta ja valmennuksesta on kohdennettu ensisijaisesti yli 50-vuotiaille Pron jäsenille.

Pro Uutiset / Lähde: Pron tiedote 22.1.2019

Ammattiliitto Pro laajentaa työllistymispalvelujaan työllistämiskoulutukseen, psykologipalveluihin ja vertaistukiryhmiin. Osa koulutuksesta ja valmennuksesta on kohdistettu ensisijaisesti yli 50-vuotiaille Pron jäsenille. Koulutus täyttää niin sanotun aktiivisuusehdon, jolla työttömyyskorvaus säilyy täysimääräisenä.

– Saamme runsaasti yhteydenottoja yli 50-vuotiailta jäseniltä, jotka eivät ole päässeet työllistymistä edistäviin palveluihin tai muihin työvoimaviranomaisten järjestämiin palveluihin, mutta eivät myöskään töihin. Pron työllisyyspalvelujen tavoitteena on auttaa työtön takaisin työhön, mutta myös täyttämään aktiivisuusehto, sanoo Ammattiliitto Pron puheenjohtaja Jorma Malinen.

Työmaailmassa kysyntää kertyneelle ammattitaidolle

Pron työllistymispalvelut yli 50-vuotiaille toteutetaan yhteistyössä uravalmennukseen erikoistuneen UP Partnersin kanssa.

– Kokonaisuus koostuu kolmesta viiden päivän osasta. Kussakin käydään läpi paitsi työnhaun perusasiakirjoja, pureudutaan myös varsinaisiin haasteisiin: miten kerron osaamisestani niin, että kutsu haastatteluun irtoaa, loistan työhaastattelussa ja lopulta tulen valituksi. Työmaailmassa on paljon kysyntää pitkälle uralle ja kertyneelle ammattitaidolle, nämä asiat täytyy vain saada kohtaamaan oikean osaajan kanssa, sanoo UP Partnersin uravalmentaja Susan Calonius.

Työpaikan ovet eivät ole auenneet pitkittyneen työttömyyden tai rekrytointiasenteen vuoksi

Pron työttömistä jäsenistä noin 60 prosenttia on yli 50-vuotiaita, joiden työnhakuvalmiudet ja luottamus omiin taitoihin ovat heikentyneet pitkittyneen työttömyyden ja ikääntyviä karsastavan rekrytointiasenteen vuoksi.

Epäonnistuminen aktiivisuusehdon täyttämisessä on leikannut työttömyysturvaa yli 40 prosentilta.

Räätälöity työllistymispalvelu jäsenille

Pron työllistymispalvelut koostuvat verkkokoulutuksista, moderoiduista Facebook-vertaistukiryhmistä, henkilökohtaisesta Pro Noste -uravalmennuksesta sekä psykologipalvelusta, räätälöidyistä avoimista Työpaikkatutkan työpaikkailmoituksista, sosiaaliasiantuntijoiden palveluista ja työttömyyskassan palveluista.

– Pro haluaa auttaa työttömiä jäseniään selviytymään byrokratian rattaissa työnhakua tukevalla koulutuksella, valmennuksella ja työnvälityksellä sekä uraneuvonnalla. Ammattiliiton edunvalvonnan keskiöön kannattaa nostaa työllistymispalveluja. Tällaisista avauksista saamme monelta suunnalta myönteistä palautetta, toteaa Malinen.

Yli viisikymppisille oma palvelukokonaisuus

Pro tarjoaa aktiivisuuskoulutusta kaikille työttömille ja työtä hakeville jäsenilleen, mutta yli 50-vuotiaille työttömille on toteutettu oma palvelukokonaisuus.

Pron kaikille työttömille rakennettu koulutuskokonaisuus koostuu webinaareista, joissa opiskellaan muun muassa oman osaamisen ja vahvuuksien tunnistamista ja esittämistä, valmistautumista työhaastatteluun sekä piilotyöpaikkojen tunnistamista.

Aikuiskasvatuksen asiantuntijat ovat suunnitelleet koulutukset ja kouluttajina ovat työnhaun ammattilaiset. Koulutuksen käyneet saavat todistuksen, jolla voi osoittaa työvoimaviranomaisille aktiivisuusehdon täyttyneen. Yli 50-vuotiaiden koulutuksesta toimitetaan todistus suoraan työttömyyskassaan.

Työllisyyspalvelut ovat Pron jäsenille ilmaisia ja kustannukset katetaan sijoitustoiminnan tuotolla.