Pro on häirinnästä vapaa | Ammattiliitto Pro

Pro Uutiset

Pro on julkaissut toimintaohjeen Pron toiminnassa tapahtuvan häirinnän ja syrjinnän ennaltaehkäisemiseksi ja käsittelemiseksi.

– Me olemme yhteisö, joka koostuu yksilöistä. Kun olemme tekemisissä muiden kanssa, väärinymmärrykset ja konfliktit voivat toisinaan olla valitettava osa arkea, Pron puheenjohtaja Jorma Malinen toteaa.

Häirinnästä vapaa Pro -ohjeen tarkoituksena on ennaltaehkäisemisen lisäksi ohjata epäasiallisen kohtelun tilanteiden käsittelyä.

– Ikävintä on, jos vaikeat tilanteet heikentävät toiminnan ilmapiiriä tai haittaavat yhdistysten ja ihmisten yhteistä toimintaa. Siksi häirintään ja syrjintään tulee rohkeasti puuttua ja se tulee ottaa puheeksi, Malinen jatkaa.

Ohjeessa kuvataan, miten jokainen voi omalta osaltaan edesauttaa hyvän ilmapiirin luomista ja mikä on ei-hyväksyttävää käyttäytymistä.

– Ohjeistusta sovelletaan kaikkeen Ammattiliitto Pron toimintaan, kuten liiton tai yhdistyksen järjestämiin tilaisuuksiin, kokouksiin ja koulutuksiin. Ohje on voimassa myös esimerkiksi iltatilaisuuksissa, pikkujouluissa ja risteilyillä, ohjetta valmistelemassa ollut Pron työympäristö- ja tasa-arvoasiantuntija Tanja Lehtoranta kertoo.

Lehtorannan mukaan Pro kannustaa kaikkia Pron toiminnassa mukana olevia toimijoita avoimeen keskusteluun häirinnästä ja syrjinnästä.

– Toimintaohjeessa esiteltyjä teemoja kannattaa ottaa esille yhdessä oman yhdistyksen kanssa.

Häirinnästä vapaa on Pro -ohje