Pro on mukana mielenilmauksessa aktiivimallia vastaan | Ammattiliitto Pro

Pro on mukana mielenilmauksessa aktiivimallia vastaan

26.1.2018 klo 13:10

Pro suosittelee, että jäsenet osallistuvat perjantaina 2. helmikuuta mielenilmaukseen aktiivimallia vastaan. Mitä osallistuminen käytännössä tarkoittaa sinulle? Kokosimme yhteen useimmin kysytyt kysymykset.

Pro Uutiset/päivitetty 30.1.2018

Perjantaina 2. helmikuuta kello 11–13 palkansaajat osoittavat mieltä aktiivimallia vastaan Helsingin Senaatintorilla.

Pron hallitus päätti, että prolaiset voivat osallistua poliittiseen työtaistelutoimenpiteeseen, joka alkaa 2. helmikuuta 2018 kello 06 ja päättyy seuraavana aamuna samaan aikaan.

– Pron hallitus on erittäin huolissaan maan hallituksen työllisyyspolitiikan suunnasta. Mielenilmauksessa on kyse laajemmin työllisyyspolitiikasta kuin pelkästään aktiivimallista ja pakkohakulaista. Maan hallituksesta on jo annettu lausuntoja, että seuraavana agendalla ovat työehtosopimusten yleissitovuus ja palkkojen joustaminen alaspäin. Tätä politiikkaa olemme mukana vastustamassa Senaatintorilla, Ammattiliitto Pron puheenjohtaja Jorma Malinen linjasi torstaina 25. tammikuuta.

Saanko osallistua?

Perustuslaki takaa työntekijälle oikeuden ilmaista mieltään. Poliittisella mielenosoituksella halutaan vaikuttaa yhteiskunnalliseen päätöksentekoon. Mielenilmauksen kohteena ei ole yksittäinen työnantaja eikä työehtosopimus.

Jokainen päättää itse osallistumisestaan. Pro kuitenkin suosittelee osallistumaan. On kohteliasta ilmoittaa osallistumisestasi työnantajalle, kun lähdet töistä.

Miten osallistun mielenilmaukseen?

Mielenilmaus toteutetaan poistumalla työpaikoilta. Liiton jäsenten toivotaan saapuvan sankoin joukoin Helsingin Senaatintorille osoittamaan mieltä klo 11–13.

Onko mielenilmaus laillinen?

Mielenilmaus on laillinen ja siihen on oikeus osallistua. Työnantajasi ei voi estää sinua osallistumasta, eikä rangaista tai syrjiä sinua osallistumisen perusteella.

Voinko tosiaan osallistua mielenilmaukseen tuosta vaan?

Kyllä voit, kaikki voivat osallistua mielenilmaukseen. Vain osa viestinnän toimialoista jää töihin, koska heillä on voimassa tehostettu työrauhavelvoite.

Maksaako Pro lakkoavustusta?

Ei maksa, koska kyseessä on poliittinen mielenilmaus. Myöskään matkakuluja osallistumisesta Senaatintorin mielenilmaukseen ei makseta.

Saanko palkkaa mielenilmauksen ajalta?

Työnantajan ei ole pakko maksaa palkkaa siltä ajalta, jona osallistut mielenilmaukseen.

Voiko työnantaja purkaa työsuhteeni osallistumiseni vuoksi?

Työntekijän osallistuminen lailliseen poliittiseen mielenilmaukseen ei oikeuta työnantajaa purkamaan tai irtisanomaan työsuhdetta eikä päättämään koeajalla olevan tai määräaikaisen työsuhdetta.

Työnantaja ei saa syrjiä mielenilmaukseen osallistuvaa työntekijää kun päätetään työtunneista, työajoista, palkankorotuksista tai muista vastaavista asioista. Mikäli koet painostusta tai sinua estetään osallistumasta mielenosoitukseen, ilmoita siitä välittömästi omalle luottamusmiehellesi tai liittoon.

Koska töihin palataan?

Mielenilmauksen jälkeen palataan mielenilmauksen jälkeen viimeistään lauantaina 3. helmikuuta kello 06 jälkeen alkavaan työpäivään. Pro kannustaa jokaista mukaan ilmaisemaan mieltä perjantaina. Tori täyteen!

Miten pääsen Helsinkiin?

Ilmoittaudu mukaan keskusjärjestö SAK:n kuljetuksiin. SAK järjestää mielenilmauspäivänä useilta paikkakunnilta kuljetuksia Helsinkiin. Kuljetukset ovat ilmaisia ja ne täyttyvät ilmoittautumisjärjestyksessä. Tutustu kyyteihin ja ilmoittaudu.

Tule tervehtimään meitä Senaatintorille

Näymme ja kuulumme mielenilmauspäivänä Senaatintorilla. Löydät meidät teltalta, jossa lukee Ammattiliitto Pro. Tule hakemaan teltalta Pron kyltti. Torilla tavataan!

Miten voin osallistua muilla paikkakunnilla?

Maakunnissa voit poistua työpaikalta mielenilmauksen ajaksi kello 11–13.

Tervetuloa aluetoimistoomme

Kaikissa aluetoimistoissamme sekä Ruoholahden keskustoimistossa on avoimet ovet mielenilmauksen ajan. Tule keskustelemaan mielenilmauksesta, aktiivimallista ja muista ajankohtaisista asioista. Tarjoamme pullakahvit. Katso aluetoimistojemme yhteystiedot.

Mielenilmauksen järjestää SAK, lue lisää heidän infosivuilta.

Työpaikkani työntekijät ovat mielenilmauspäivänä ilmoittaneet olevansa poliittisessa lakossa, miten se vaikuttaa omaan työpäivääni?

Ainakin Teollisuusliitto on ilmoittanut poliittisesta lakosta 2. helmikuuta. Pron jäsenet eivät tee lakonalaista työtä, vaan pysyvät omissa töissään tai osallistuvat mielenilmaisuun.

Teollisuusliitto on rajannut poliittisen lakon ulkopuolelle suojelutyöt ja työt, jotka ovat välttämättömiä laiteturvallisuuden, hengen ja terveyden kannalta. Niin ikään lakon ulkopuolella ovat sellaiset työt, jotka edellyttäisivät prosessien alasajoa. Samoin prosesseihin liittyvät esivalmistelu- ja jälkityöt, joilla on vaikutusta prosessien käynnissä pysymiseen, rajataan pois lakosta. Lue lisää.

Lisää tietoa voit kysyä omalta sopimusala-asiamieheltäsi tai luottamusmieheltäsi.

Työskentelen viestintäalalla, osallistunko mielenilmaukseen?

Viestintäalan teknisillä ja toimihenkilöillä on ehdoton työrauhavelvoite eikä mielenilmaisuun osallistuta. Lue lisää

Seuraa ja osallistu somessa

Seuraa Pron verkkosivuja www.proliitto.fi ja Facebook-sivua Ammattiliitto Pro. Facebookissa ja Twitterissä voi seurata tilannetta ja keskustella aiheesta #äänityöttömälle.

Aiheesta aiemmin:

26.1.2018 Pro mukana mielenilmauksessa "Aktiivimalli on epäonnistunut kopio"