Pro on Stage vie prolaiset arjen yläpuolelle | Ammattiliitto Pro

Pro on Stage vie prolaiset arjen yläpuolelle

6.11.2018 klo 15:30

Marraskuun alussa järjestettävän Pro on Stage -tapahtuman järjestäminen on ollut valtava ponnistus. Yhteisen hyvän tekeminen on houkutellut tapahtumaan sekä esiintyjiä että lukuisia sponsoreita.

Pro Uutiset / Teksti: Pi Mäkilä

Vantaa Energia Areenalla kajahtaa pian, kun Ammattiliitto Pron järjestämä Pro on Stage -tapahtuma valtaa areenan yhden päivän ajaksi 9.11. Lavalle nousevat sekä kymmeniä miljoonia levyjä myynyt Anastacia (USA) että suomalaisten rakastamat Paula Koivuniemi ja Ressu Redford.

Tapahtuman projektikoordinaattori Juha Jämsä on luotsannut tapahtumaa yötä päivää viimeisen puolentoista vuoden ajan. Takana on kymmeniätuhansia tunteja ja varmasti saman verran ajokilometrejä.

– Idea tapahtuman järjestämisestä lähti siitä, että voisimme tehdä jotain valtavan isoa yhdessä. Prohon kuuluu paljon yhdistyksiä, jotka eivät voi yksin järjestää tämän kokoluokan tapahtumia. Ajattelin, että yhteistyöllä saamme paljon isompia asioita aikaiseksi ja voimme tuoda paikalle myös ulkomaisia esiintyjiä, Jämsä kertoo.

Hän huomauttaa, että tapahtumalle on ollut tilausta, sillä ajat ovat muuttuneet.

– On hienoa tuoda ay-maailmaan jotain hieman aiemmasta poikkeavaa – sellaista, mikä on selvästi arjen yläpuolella, mutta samalla hyvällä asialla.

Takana menestyksekäs kesä

Jämsä ei valikoitunut tehtävään sattumalta. Viime kesänä Jämsä oli viime mukana järjestämässä Pro Touria, joka näkyi muun muassa Tangomarkkinoilla, SuomiAreenalla ja NesteRally Finlandissa. Myös Pro Tour keräsi runsaasti positiivista huomiota.

– Halusin luoda uuden konseptin ja sellaisen tapahtuman, joka toisi ammattiliitoille positiivista näkyvyyttä vähän eri tavalla. Kesätapahtumien suosio yllätti minut silloin täysin, koska meillä oli jonoksi asti porukkaa. En usko, että Pro on koskaan aiemmin näyttänyt niin hyvältä missään kesätapahtumassa.

Marraskuussa järjestettävä Pro on Stage on jatkoa viime vuotiselle Pro on Stage -illalle, jota Jämsä oli myös järjestämässä Helsingin Kaivohuoneella. Tapahtuma oli suosittu, mutta se oli suunnattu vain lentoaloille.

– Nyt halusimme luoda vastaavan tapahtuman, mutta vähän isommassa mittakaavassa ja niin että kaikki pääsisivät mukaan. Tapahtuma kasvoikin sitten vähän isommaksi ja jouduimme jo vaihtamaan kertaalleen tapahtumapaikkaa sen takia, Jämsä nauraa.

Tehdään yhdessä hyvää

Pro on Stage ei ole aivan perinteinen iltagaala tai konsertti, sillä tapahtumalla on vahva hyväntekeväisyysnäkökulma. Pro on Stage järjestetään Nenäpäivänä ja sen tuotto suunnataan hyväntekeväisyyteen, pääasiassa maailman lasten hyväksi. Ammattiliitto Pro on Nenäpäivän vuoden 2018 pääyhteistyökumppani ja tapahtumasta rakentuu illan aikana koko Suomen suurin Nenäkatsomo. Pro on Stage on myös mukana suorassa Nenäpäivä Show’n tv-lähetyksessä.

Jämsän mukaan Nenäpäiväsäätiö lähti tapahtumaan innolla mukaan.

– Soitin säätiöön ja Risto Vuorensolalle, joka toimii Ylellä Nenäpäivän tuottajana. Hän pyysi minut paikan päälle saman tien. Oli ihan mahtavaa huomata, että tapahtuma innostaa ja Ylen kaltaiset isot toimijat ottivat sen niin lämpimästi vastaan.

Nenäpäivän Risto Vuorensolan mukaan Jämsän yhteydenotto tuli juuri sopivalla hetkellä.

– Olimme pitkään odottaneet sellaista tilannetta, että voisimme rakentaa vastaavan kokoluokan tapahtuman Nenäpäivän yhteyteen. Olemme aiemminkin tehneet liittojen kanssa yhteistyötä, mutta nyt kokoluokka on paljon suurempi. Ne odotukset ja se kunnianhimo, millä Pron puolella tähän on tartuttu, on ollut ihailtavaa, Vuorensola sanoo.

Juha Jämsä kertoo, että eri tahot ovat lähteneet mukaan muutenkin ihailtavalla tarmolla.

– Se, että eri yhdistykset ja yhteistyökumppanit lähtivät mukaan, on innostunut myös muita. Varmasti myös nenäpäinen punainen logo on houkutellut heitä mukaan.

Hyväntekeväisyysnäkökulma on houkutellut myös esiintyjiä. Tapahtumassa esiintyvä Paula Koivuniemi kertoo innostuneensa tapahtumasta, sillä tapahtuma edistää lasten hyvinvointia maailmalla.

– On hienoa olla mukana tärkeässä yhteistyössä. Toivon, että lahjoitukset ylittäisivät järjestäjien odotukset. Tapahtumasta tulee varmasti vauhdikas ja yllätyksellinen ja tunnelma on tietysti korkealla koko illan, Koivuniemi sanoo.

Hyvässä hengessä

Yhdistysten ja Nenäpäivä-säätiön lisäksi Jämsä on innostanut mukaan useita sponsoreita. Tapahtumaa sponsoroivat muun muassa DNA, Vantaan kaupunki sekä panimo-oluisiin erikoistunut Maku Brewing, joka on valmistanut tapahtumaa varten oman oluen. Pääyhteistyökumppanina on vakuutusyhtiö Turva.

Maku Brewingin toimitusjohtaja Jussi Tammisen mukaan päätös tapahtumaan lähtemisestä oli helppo.

– Olemme aiemmin olleet mukana vastaavissa pienemmissä tapahtumissa ja huomanneet, että tällaiset tapahtumat ovat mahtava tilaisuus saada meille lisää markkinointinäkyvyyttä. Pystymme tavoittamaan nyt sellaisia asiakkaita, jotka eivät muuten meihin törmäisi. Olimme jo viime vuonna mukana Kaivohuoneen Pro on Stagessa, ja nyt kun mukana on vielä hyväntekeväisyyttä, illasta tulee varmasti entistä hienompi ja kiireisempi, Tamminen kertoo.

Tapahtumaa sponsoroivan DNA:n henkilöstöjohtajan Marko Rissasen mukaan vaakakupissa painoi myös uudenlainen tapa toimia.

– Meille on erittäin tärkeää jatkuva ja avoin vuorovaikutus henkilöstön sekä henkilöstön edustajien kanssa yhtiön toiminnan kehittämisessä. Lisäksi haluamme ylläpitää hyvän keskusteluyhteyden henkilöstöämme edustaviin järjestöihin, joten halusimme rikkoa perinteisiä rajoja osallistumalla yhteistyökumppanina tähän tapahtumaan. Samalla vastuullisuusnäkökulmasta Pro On Stage -tapahtuman Nenäpäivä-yhteistyö on meille hieno mahdollisuus olla mukana auttamassa maailman lapsia, Rissanen kommentoi.

Töitä yötä myöten

Kiirettä piisaa paitsi itse tapahtumassa myös sen järjestämisessä. Tapahtumapaikalla järjestelyissä auttaa 250 henkilöä, ja Jämsän omat vapaapäivät ovat jo pidemmän aikaan jääneet vähiin.

– Tällaisia projekteja vetävät usein isot työntekijäjoukot, itse olen hoitanut asioita oman työni ohessa. Tähän ovat palaneet niin vapaapäivät, illat kuin viikonloputkin. On ollut haastavaa saada kaikki työtunnit mahtumaan vuorokauteen, Jämsä kertoo.

Verkostoilla on ollut tapahtuman kannalta iso rooli. Jämsä on käynyt kertomassa asiasta lukuisissa paikoissa ympäri Suomea. Kasvokkain tehdyt tapaamiset ovat osoittautuneet tehokkaiksi.

– Sähköpostin lähettäminen tuntuu vähän kasvottomalta. Olen käynyt mieluummin kertomassa itse tapahtumasta. Uskon, että oma innostukseni on tarttunut muihin, ja siksi niin moni on lähtenyt mukaan.

Uudenlainen konsepti innostaa

Jämsän aloitteellisuus on otettu myös Ammattiliitto Prossa ilolla vastaan. Pron jäsenpalvelupäällikkö Sirpa Lappi kertoo, että yhdistysten jäsenet ovat olleet todella kiinnostuneita tapahtumasta.

– Mikään liitto ei ole järjestänyt aiemmin vastaavaa tapahtumaa, ja uudenlainen toimintatapa on herättänyt paljon positiivista huomiota. On hienoa, että jäsenemme pääsevät nauttimaan illasta ja sen ohjelmatarjonnasta, ja että mukana on myös hyväntekeväisyyttä. Uskon, että ilta on jäsenille ainutlaatuinen tilaisuus verkostoitumiseen, Lappi kertoo.

Myös Pron puheenjohtaja Jorma Malinen iloitsee tapahtumasta jo ennakkoon.

– On mahtavaa saada liiton jäsenet kokoontumaan yhteen muissakin kuin perinteisissä edunvalvontaan liittyvissä asioissa. Uskon, että voimme tarjota tapahtuman avulla heille jotain uutta ja erityistä, Malinen sanoo.

Katso osallistumisohjeet.