Pro-opiskelijoiden Kankanen STTK-Opiskelijoiden varapuheenjohtajaksi | Ammattiliitto Pro

Pro-opiskelijoiden Kankanen STTK-Opiskelijoiden varapuheenjohtajaksi

27.11.2017 klo 11:17

STTK-Opiskelijoiden puheenjohtajaksi on valittu Hanna Turpeinen. Varapuheenjohtajiksi valittiin  Jesse Kankanen ja Jyri Niemi. Kankanen opiskelee Jyväskylän avoimessa yliopistossa yhteiskuntatieteitä ja edustaa Ammattiliitto Prota.

Pro Uutiset / STTK:n tiedote 27.11.2017

STTK-Opiskelijoiden puheenjohtajaksi on valittu Tampereen ammattikorkeakoulussa metsätalousinsinööriksi opiskeleva Hanna Turpeinen. Varapuheenjohtajiksi valittiin Jesse Kankanen ja Jyri Niemi. Kankanen opiskelee Jyväskylän avoimessa yliopistossa yhteiskuntatieteitä ja edustaa Ammattiliitto Prota. Hän on myös Pron opiskelijayhdistys Pro-opiskelijat ry:n puheenjohtaja.

– Mielestäni STTK-Opiskelijoilla on tärkeä paikka lisätä opiskelijoiden työelämätietotta sekä järjestäytymisen merkitystä yhteiskunnassa. Tätä työtä tulee tehdä ensi vuonna aktiivisesti yhdessä liittojen kanssa, kertoo varapuheenjohtajaksi nouseva prolainen Jesse Kankanen.

Puheenjohtajisto aloittaa tehtävissään 1.1.2018.

Yhdenvertaiset koulutusmahdollisuudet varmistettava

Yksilön sosioekonomiset taustatekijät eivät saa olla este koulutukseen hakeutumiselle. Jotta saamme maahamme jatkossa enemmän myös korkeasti koulutettuja, toisen asteen opinnoista on saatava aidosti maksuttomat, STTK-Opiskelijoiden tuleva puheenjohtaja Hanna Turpeinen korostaa.

Syrjäytyminen on yleistä erityisesti elämän erilaisissa nivelvaiheissa. Nuorten kohdalla tällainen merkittävä nivelvaihe on koulutukseen hakeutuminen.

–  Koulutuksen ulkopuolelle jääminen voi tuoda mukanaan suuria ongelmia. Niitä tulisi ehkäistä Suomessa tehokkaammin myös valtion toimin, STTK-Opiskelijat toteavat kannanotossaan.

–  Koulutukseen osoitettujen leikkausten ja heikennysten jälkeen koulutusjärjestelmän toimivuuteen ja kattavuuteen on kiinnitettävä erityisen paljon huomiota. Suomeen on laadittava koulutuksen kansallinen saavutettavuussuunnitelma, jossa määritellään toimenpiteet kaikkien väestöryhmien saamiseksi toisen ja korkea-asteen koulutuksen pariin, opiskelijat esittävät.