Pro: Puuttuuko EU:n komissio UPM:n Myllykoski-retkeen? | Ammattiliitto Pro

Pro Uutiset/Jaana Pohja

Työpaikkojen katoaminen teollisuudesta puhutti Ammattiliitto Pron edustajistoa perjantaina Kirkkonummella, kun sen puheenjohtaja Jukka Nyberg jyrähti vielä kertaalleen Kymen-alueen paperintekijöiden puolesta.

Avauspuheessaan hän muistutti liiton ylintä päätösvaltaa käyttävää satapäistä joukkoa siitä, ettei Euroopan komissio alkuun lämmennyt UPM:n halulle ostaa paperitehdas muun muassa Myllykoskelta. Komissio vaatikin selvitystä, saavuttaisiko metsäyhtiö kaupoilla ylivoimaisen aseman Euroopan paperimarkkinoilla.

– Mikä sai komission mielen muuttumaan? Tuskinpa UPM kirjoitti selvitykseensä, että ”ostetaan tehtaat sitä varten vaan, että saadaan kilpailijat markkinoilta". Voiko lopulta käydä niin, että EU:n komissio puuttuisi UPM:n toimiin Myllykoskella?, Nyberg veisteli.

Myllykoskelta lopputilin saa yli 400 ihmistä. Yhtiön tavoitteena on myydä tyhjä tehdas ennen kesää. Torstaina UPM ilmoitti suunnitelevansa ensi vuodeksi useille tehtailleen lomautuksia.

Pron puheenjohtaja Antti Rinne puolestaan kiitti palkansaajaliittoja yhteistyön tiivistämisestä. Myös toimihenkilöjärjestö STTK:n rooli keskusjärjestöjen raamisopimuksen synnyttäjänä sai tunnustusta. Pron edustajiston toiveissa onkin raamisopimuksen vahvistaminen.

Rinne kertoi luottavansa siihen, että riidan jo ennen raamisopimuksen vahvistumista aiheuttaneet kolme palkallista koulutuspäivää saadaan käyttöön vuonna 2013 ja että palkansaajat eivät niistä tingi.

Ensi vuoden jäsenmaksut vahvistettiin

Myös ensi vuonna Pron jäsenmaksu on 1,2 prosenttia verotettavasta palkkatulosta.

Pienimmillään maksu on 9 euroa ja suurimmillaan 45 euroa kuukaudessa. Kuluvasta vuodesta jäsenmaksukatto eli suurin mahdollinen jäsenmaksu nousee noin viisi euroa.

Maksukatosta käydyn keskustelun jälkeen edustajisto yhtyi Pron hallituksen esitykseen yksimielisesti ja totesi, että heikkenevät talous- ja työllisyysnäkymät edellyttävät korotusta.

Seuraavan kerran Pron edustajisto kokoontuu keväällä käsittelemään liiton äänestys- ja vaalijärjestystä. Liiton jäsenet valitsevat edustajansa äänestämällä ensimmäisen kerran ensi syksynä.

Mikä edustajisto?

• Edustajiston muodostavat Pron sektoriryhmät. Sektorit ovat teollisuus, finanssi, palvelut sekä ict- ja viestintä.

• Vuosina 2011–2012 edustajistona toimii Pron edeltäjien Suoran ja Toimihenkilöunionin nimeämä ryhmä.

• Ensimmäiset edustajistovaalit järjestetään syksyllä 2012, kun Pron jäsenet valitsevat itselleen vaaleissa sata edustajaa. Vaalipiireinä toimivat sektorit. Tästä eteenpäin edustajiston kausi on nelivuotinen.

• Vuoden 2012 lopulla uusi edustajisto valitsee Prolle puheenjohtajan ja hallituksen, edustajiston puheenjohtajan ja kolme varapuheenjohtajaa.

Muuta aiheeseen liittyvää

Pro: Jaksaminen osaksi työelämän kestävää kehitystä / "Koneita huolletaan paremmin kuin ihmisiä", totesi liiton Kirkkonummelle kokoontunut edustajisto. Syksyn neuvottelukierroksesta uumoillaan lakkoherkkää. (Pro Uutiset 26.5.2011)