Prolaiset valitsivat edustajiston | Ammattiliitto Pro
  • Pro-kassa

Prolaiset valitsivat edustajiston

13.9.2016 klo 13:48

Edustajistoon valitut sata varsinaista jäsentä ovat saaneet tänään sähköpostin valinnastaan. Valittujen nimet löytyvät uutisen linkistä.

Pro Uutiset

Prolaiset valitsivat sata varsinaista jäsentä ja varajäsenet Pron edustajistoon neljän vuoden toimikaudelle 2016–2020. Vähintään kaksi kertaa vuodessa kokoontuva edustajisto on liiton tärkein päättäjä. Edustajisto valitsee Pron puheenjohtajan sekä linjaa, mitä liitto tekee ja mihin suuntaa liittoa kehitetään.

Äänestysaika alkoi 10. elokuuta ja päättyi 5. syyskuuta 2016.

– Kokonaisuutena äänestys sujui loistavasti. Nettiäänestys sujui suunnitelmien mukaan ilman katkoja, kertoo järjestöpäällikkö Pasi Nieminen.

Äänivaltaisia edustajistovaaleissa oli yli 80 000 ja äänestäneitä lähes 13 000. Äänestysprosentti on 15,6 prosenttia. Yli puolet äänesti postitse ja vähän alle puolet äänesti sähköisesti.

Tieto valinnasta tänään

Vaalin tulos hyväksytty keskusvaalilautakunnassa ja esitelty liiton hallitukselle tänään tiistaina.

Edustajistoon valitut varsinaiset jäsenet ovat saaneet tänään sähköpostin valinnastaan. Valtakirjat postitetaan varsinaisille jäsenille postikirjeenä. Myös valittujen työnantajat saavat asiasta tiedon.

Varajäsenet ovat yleisvarajäseniä ja he saavat tiedon valinnastaan tällä viikolla.

Mitä edustajisto tekee?

Edustajisto vahvistaa Pron toimintalinjat, valitsee liiton puheenjohtajan ja valvoo hallituksen toimintaa. Se vahvistaa muun muassa liiton tilinpäätöksen ja myöntää vastuuvapauden vastuuvelvollisille. Lisäksi se päättää äänestys- ja vaalijärjestyksestä, jäsenmaksusta ja jäsenyhdistyksille palautettavasta jäsenmaksuosuudesta.

Pron sääntöjen mukaan edustajisto kokoontuu kaksi kertaa vuodessa, tarvittaessa useammin. Uusi edustajisto kokoontuu ensimmäisen kerran virallisesti 18. marraskuuta 2016 Kirkkonummen Majvikissa.

Kuka valittiin?

Pron edustajiston jäsenet 2016–2020