Prolaisia ehdolla kuntavaaleissa jo 315 | Ammattiliitto Pro

Prolaisia ehdolla kuntavaaleissa jo 315

10.3.2017 klo 11:28

Kuntavaaliehdokkaina on jo 315 prolaista 11 eri puolueesta.

– Uskon, että kuntavaaleissa ehdolla oleva prolainen havaitsee herkemmin ne tarpeet, joita myös muilla yksityissektorilla työskentelevillä asiantuntijoilla on, arvioi elinkeinopoliittinen asiantuntija Henrik Haapajärvi Prosta.

Pro Uutiset/päivitetty maininta sitoutumattomista klo 13.05

Jo 315 prolaista asiantuntijaa tai esimiestä on ehdolla kunnanvaltuutetuiksi. Kuntavaalit järjestetään 9. huhtikuuta.

Prolaiset ovat edustavat 11 eri puoluetta. Ehdokkaiden puolueita ovat Kansallinen kokoomus, Perussuomalaiset, Piraattipuolue, Suomen eläinoikeuspuolue, Suomen Keskusta, Suomen kommunistinen puolue, Suomen kristillisdemokraattinen puolue, Suomen sosiaalidemokraattinen puolue, Suomen ruotsalainen kansanpuolue, Vasemmistoliitto ja Vihreä liitto.

Lisäksi moni Pron jäsen on mukana vaaleissa sitoutumattomien valitsijamiesyhdistysten kautta.

Vaalitukea prolaisille

Opettajat ja lääkärit monella paikkakunnalla hyvin tunnettuja henkilöitä ja siksi heidän on muita helpompi saada ääniä kuntavaaleissa. Yksityisissä yrityksissä työskentelevät ei välttämättä tapaa työssään säännöllisesti muita kuntalaisia, vaan työverkostot ovat muualla.

Pron hallitus päätti, että Pro maksaa 300 euroa vaalitukea kuntavaaleihin ehdokkaaksi asettuville prolaisille, jotka hakevat vaalitukea. Miksi tukea maksetaan?

– Kampanjointi on kallista. Tämä on pieni kädenojennus niille ihmisille, jotka haluavat vaikuttaa lähipalvelujen saatavuuteen ja kunnalliseen päätöksentekoon, toteaa elinkeinopoliittinen asiantuntija Henrik Haapajärvi Ammattiliitto Prosta.

Miksi Pro esittelee ehdokkaita?

Yritysten maksamat yhteisöverot päätyvät valtion, seurakuntien ja kuntien käyttöön. Korjataanko vanha koulu vai parannetaanko kuntalaisten terveydenhuoltopalveluja? Kunnan varoista päättää kunnanvaltuusto.

– Uskon, että kuntavaaleissa ehdolla oleva prolainen havaitsee herkemmin ne tarpeet, joita myös muilla yksityisellä puolella työskentelevillä asiantuntijoilla on, arvioi Haapajärvi.

Yrityksessä työskentelevä huomaa tilanteet, joissa kunta voi tukea yritysten toimintaedellytyksiä ja työllistämistä. Prolainen todennäköisesti etsii keinoja vaikkapa koulutus-, perhe- ja hoivapalveluiden kehittämiseksi niin, että yrityselämässä työskentelevät voivat käyttää palveluja sujuvasti.

Edellisissä kuntavaaleissa vuonna 2012 prolaisia ehdokkaita yli 500, ja heistä yli 140 pääsi valtuustoon. Suomalaisista äänioikeutetetuista äänesti 58,3 prosenttia.

Nyt tiedossa on jo 315 ehdokasta.  Prolaiset ehdokkaat esitellään kuntavaalisivuillamme.

Lisää kuntavaaleista:

Kunnan kulut lisääntyvät, kun valtuustoon valitaan kunnan työntekijöitä, kertoo tutkimusuutinen, joka on julkaistu 27.9.2016.

Haluatko tietää, mitkä yritykset maksavat eniten yhteisöveroa kotikuntaasi? Katso laskuri Ylen uutisesta, joka on julkaistu 1.11.2016.