Pron aluevaikuttajat koolla viikonvaihteessa | Ammattiliitto Pro

Pro Uutiset. Uutinen on päivitetty klo 16.25.

Pron aluetoimijoiden kokoontumisten tavoitteena on kehittää ja ideoida aluetoimintaa ja päivittää tietoja työelämästä. Samalla se on mainio paikka tutustua eri alueiden toimijoihin.

Pron hallituksen jäsen, aluetoiminnan kehittämisryhmän vetäjä Merja Mäkiniemi kertoo videolla lisää aluetoiminnan uusista ohjeista ja kannustimista, jäsenhankinnasta ja alueellisista eduista.

Pron ja Pardian yhdistymisen myötä Pron aluetoiminta on saanut mukaan uusia toimijoita. Keski-Suomen aluejohtokunnan jäsen Pasi Hokkanen sekä Pron asiamies Kai Kalho ovat olleet tyytyväisiä, kun aluetoimintaa on voitu täydentää kokeneilla ammattiyhdistystoimijoilla.

Uusi prolainen Kirsi Forsström (yläkuvassa) Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskuksesta kertoi, että uutena prolaisena toimijana hänet on otettu aluejohtokunnassa hyvin vastaan eikä hänelle ole tullut ulkopuolista oloa.

– Aluetoiminnan tavoitteet aluejohtokunnille kuulostavat todella hienoilta. Viikonlopun tilaisuus on ainakin ollut innostava ja ajatuksia herättävä.

Kohti tulevaa neuvottelukierrosta

Puheenjohtaja Jorma Malinen peräänkuulutti ajankohtaisessa puheenvuorossaan  liittojen välistä yhteistyötä.

– Liittokierroksella ei pidä toimia yksin, sillä työnantajapuoli osoitti edellisellä kierroksella hyvin tiukkaa koordinaatiota Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n johdolla. Liittojen välisen vuoropuhelun pitää olla tehokkaampaa kuin viime kierroksella.

Malisen mukaan kilpailukykysopimuksestakin päästään eroon yhteistyöllä.

– Syyllistäminen syö pienen kansakunnan koheesiota. Aktiivimallia ei olisi koskaan pitänyt tehdä, tarvitsemme muutakin kuin sanktioita.

Yhteiskunnallisella edunvalvonnalla kehitetään työelämää

Äänestä ja vaikuta, sillä tuleva hallitusohjelma linjaa, kuinka Suomea viedään seuraavat neljä vuotta eteenpäin.

– Yhteiskunnallisella edunvalvonnalla voimme vaikuttaa työelämän kehittymiseen, uusien työpaikkojen syntymiseen sekä arjen palveluiden laatuun, viestintäpäällikkö Riitta Nieminen pohti Pron valmistautumista eduskunta- ja EU-vaaleihin.

Pron vaalikiertue supistui ajatellusta, mutta Pro tukee omia ehdokkaitaan taloudellisesti hallituksen linjausten mukaisesti kuten aiemminkin. Eduskuntavaaleissa prolaisia ehdokkaita on noin 30. Saadakseen vaalitukea, ehdokkaiden pitää toimittaa vaalikuittinsa Prolle. Tukea saaneiden ehdokkaiden nimet julkaistaan vaalien jälkeen Pron kotisivuilla.

Prolaiset eduskuntavaaliehdokkaat

Pron hallitusohjelmatavoitteet