Pron edustajisto 2020 on nyt valittu | Ammattiliitto Pro

Pro Uutiset/varajäsenet päivitetty klo 20.15

Prolaiset valitsivat sata varsinaista jäsentä ja varajäsenet Pron edustajistoon neljän vuoden toimikaudelle 2020–2024. Vähintään kaksi kertaa vuodessa kokoontuva edustajisto on liiton tärkein päättäjä. Edustajisto valitsee Pron puheenjohtajan sekä linjaa, mitä liitto tekee ja mihin suuntaa liittoa kehitetään.

–  Äänestys sujui hienosti ja äänestysaktiivisuus kasvoi edellisistä Pron edustajistovaaleista. Myös ehdokkaiden määrä kasvoi aiemmasta vuodesta, kertoo järjestöpäällikkö Pasi Nieminen.

Äänivaltaisia oli runsaat 85 000 ja äänestäneitä 16 581. Äänestysprosentti oli 19,5 %.

Edellisissä edustajistovaaleissa 2016 noin puolet äänistä annettiin vielä postitse. Nyt kaikki äänet annettiin sähköisesti.

Edustajistovaalit käytiin 10.8.2020 – 4.9.2020.

Tieto valinnasta tänään

Vaalin tulos hyväksytty keskusvaalilautakunnassa ja se on annetaan tiedoksi liiton hallitukselle.

Edustajistoon valitut varsinaiset jäsenet saavat tänään sähköpostin valinnastaan. Valtakirjat toimitetaan varsinaisille jäsenille sähköpostitse.

Varajäsenet ovat yleisvarajäseniä ja ja varajäsenten nimet julkaistaan myöhemmin tänään.  Pron jäsenet löytävät kunkin ehdokkaan äänimäärät kirjautumalla omalla jäsennumerolla Proplussaan.

Mitä edustajisto tekee?

Edustajisto vahvistaa Pron toimintalinjat, valitsee liiton puheenjohtajan ja hallituksen sekä valvoo hallituksen toimintaa. Se vahvistaa muun muassa liiton tilinpäätöksen ja myöntää vastuuvapauden vastuuvelvollisille. Lisäksi se päättää äänestys- ja vaalijärjestyksestä, jäsenmaksusta ja jäsenyhdistyksille palautettavasta jäsenmaksuosuudesta.

Pron sääntöjen mukaan edustajisto kokoontuu kaksi kertaa vuodessa, tarvittaessa useammin. Uusi edustajisto kokoontuu ensimmäiseen sääntöjenmukaiseen kokoukseen 13.-14. marraskuuta 2020.

Kuka valittiin?

Pron edustajisto 2020-2024