Pron edustajiston vaalien ehdokasasettelu päättyy pian | Ammattiliitto Pro

Pron edustajiston vaalien ehdokasasettelu päättyy pian

2.6.2020 klo 14:55

Ammattiliitto Pron jäsenet valitsevat neljän vuoden välein sata edustajaa ja enintään sata yleisvarajäsentä edustajistoon, joka toimii Pron korkeimpana päättävänä elimenä. Seuraavat edustajistovaalit käydään 10.8.­–4.9.2020. Ehdokasasettelu alkoi 2.3.2020 ja päättyy 7.6.2020.

Edustajiston valitsevat vaaleilla liiton jäsenet.

Edustajisto vahvistaa Pron toimintalinjat, valitsee liiton puheenjohtajan ja valvoo hallituksen toimintaa. Se vahvistaa muun muassa liiton tilinpäätöksen ja myöntää vastuuvapauden vastuuvelvollisille.

Lisäksi se päättää äänestys- ja vaalijärjestyksestä, jäsenmaksusta ja jäsenyhdistyksille palautettavasta jäsenmaksuosuudesta.

Pron sääntöjen mukaan edustajisto kokoontuu kaksi kertaa vuodessa, tarvittaessa useammin.

Ohjeet ehdokasasetteluun

Lähetä ehdokasasettelulomake Pron keskusvaalilautakunnalle osoitteeseen edustajistovaalit@proliitto.fi viimeistään 7.6.2020.

Vaaliohjesäännön ja ehdokasasettelulomakkeen yhdistyksille edustajistovaaliin löydät Proplussasta: Ammattiliitto Pro -ryhmä > Dokumenttipankki > Edustajistovaalit 2020.

Teollisuussektorissa sekä ICT- ja viestintäsektorissa käydään alueelliset vaalit. Palvelusektorissa, finanssisektorissa ja julkisessa sektorissa vaalit ovat valtakunnalliset. Alueiden kiintiöt turvaavat alueellisen edustavuuden.

Ehdokkaita vaaliin voivat asettaa liiton jäsenyhdistykset ja itsenäiset valitsijayhdistykset. Valitsijayhdistyksen voivat muodostaa vähintään kaksikymmentä saman sektorin äänivaltaista jäsentä. Ehdokkaan vaalipiiri ja vaalialue määräytyvät sen perusteella, mihin ehdokas on ollut merkittynä liiton jäsenrekisterissä 10.2.2020 kello 16.

Äänestäminen vaaleissa

Äänioikeutetut äänestävät vaaleissa sähköisesti. Jäsenet saavat vaalikirjeet postissa ja sähköisesti. Tarkista, että yhteystietosi ovat oikein rekisterissä.

Vaalista löydät tarkemmat ohjeet kirjautumalla Proplussaan: Ammattiliitto Pro -ryhmä > Dokumenttipankki > Edustajistovaalit 2020

Lisää tietoa vaaleista voit kysyä järjestöpäällikkö Pasi Niemiseltä.