Pron jäsenpalveluissa ruuhkaa | Ammattiliitto Pro

Pron jäsenpalveluissa ruuhkaa

20.2.2019 klo 16:44

Vuoden alku on ollut kiireistä aikaa Pron jäsenpalveluissa. Kahden liiton jäsenten useiden erilaisten jäsenrekisteritietojen yhdenmukaistaminen ottaa aikansa.

Pro Uutiset

Vuodenvaihteen jälkeen Pron jäsenpalveluihin on tullut tuhansia yhteydenottoja sähköpostitse, puhelimitse sekä sähköisten palveluiden kautta. Tuhannet ovat ladanneet myös Pron mobiilisovelluksen.

Jäsenpalvelupäällikkö Sirpa Lappi Ammattiliitto Prosta kertoo, että töitä paiskitaan päivystysaikojen ulkopuolella iltaisin ja viikonloppuisin.

– Olemme pahoillamme tilanteesta. Puramme työjonoja koko ajan. Yhteydenotot tulevat pääsääntöisesti sähköpostilla ja koskevat jäsenyyteen ja jäsenmaksuihin liittyviä asioita.  Ruuhkastamme huolimatta jäsenten ilmoittamat muutokset astuvat voimaan takautuvasti siitä päivästä lähtien, jolloin jäsen on asian meille ilmoittanut, Lappi kertoo.

Lappi suosittelee jäseniä tarkastamaan ennen yhteydenottoa, löytyykö vastaus omaan kysymykseen yleisistä usein kysytyistä kysymyksistä tai julkisen sektorin jäsenille tarkoitetusta usein kysytyistä kysymyksistä.

Lataa Pron mobiilisovellus

Ammattiliitto Pro on panostanut voimakkaasti sähköisiin palveluihin. Jäsenpalvelupäällikkö suositteleekin tutustumaan niihin. Palvelu on käytössä 24/7 ja vastaamme viesteihin arkipäivisin.

– Mikäli olet itsemaksava jäsen ja sinulta puuttuu jäsenmaksuviitteet vuodelle 2019, pystyt itse luomaan viitteen Proplussassa kohdassa Jäsentietoni>jäsenmaksu -ja viitenumerolaskuri.

–Pron mobiilisovellus on todella kätevä! Sitä voi käyttää sähköisenä jäsenkorttina. Sieltä löytyy vakuutuskortti, jäsenedut sekä tärkeät yhteystiedot.

Lataa ilmainen sovellus puhelimesi sovelluskaupasta. Löydät sen nimellä Ammattiliitto Pro.

Jäsen voi myös kirjautua omalla jäsennumerolla Proplussaan ja kysyä lisää tietoa jäsenpalveluista sekä jäseneduista. Jos kysymys koskee omaa virka- tai työsuhdetta, kannattaa asiaa kysyä työelämäpalveluista.

–  Jos jäsentiedot muuttuvat, jäsen voi täyttää muutosilmoituslomakkeen. Jos työ- tai virkasuhteessa on asioita, joita jäsen haluaa hoitaa kanssamme, kannattaa täyttää työ- tai virkasuhdeasialomake, jäsenpalvelupäällikkö kertoo.

Jäsenmaksua ei tarvitse maksaa palkattomalta ajalta

Vuonna 2019 jäsenmaksu on 1,25 prosenttia verotettavasta palkkatulosta ja enintään 49 euroa kuukaudessa.

Palkattomilta ajoilta jäsenmaksua Prossa ei tarvitse maksaa. Jäsenmaksu on kokonaisuudessaan verovähennyskelpoinen.

– Ilmoita meille palkattoman ajan alku- ja loppupäivämäärät, jotta tiedämme päivittää ne tietoihisi, jäsenpalvelupäällikkö muistuttaa.

Tietojen päivitys onnistuu kirjautumalla omalla jäsennumerolla osoitteeseen Proplus.fi > Jäsentietoni > Maksuvapautusilmoitukset.

Julkisen sektorin jäsenten työttömyyskassaan ei muutoksia

Pardialaisista jäsenjärjestöistä ja -yhdistyksistä Prohon siirtyneiden jäsenten työttömyyskassat ovat siirtymisvaiheessa entiset eli JATTK-työttömyyskassa, Työttömyyskassa Statia tai Julkis- ja yksityisalojen työttömyyskassa JYTK.

– Jäsenten etu on meille tärkeintä. Halusimme varmistaa, että työttömyysturva säilyy katkeamattomana myös siirtymävaiheen yli, jäsenpalvelupäällikkö kertoo.

Kassat vastaavat ansioturvan kertymistä koskeviin kysymyksiin. Mikäli jäsenellä ei ole palkkatuloa ja hän saa ansiopäivärahaa JATTK- tai JYTK-työttömyyskassasta, maksaa hän kassamaksua saamastaan ansiopäivärahasta Pron lähettämillä viitteillä. JYTK-kassan kassamaksu on 7,9 euroa kuukaudessa ja JATTK-kassan maksu 6 euroa kuukaudessa.

– Jäsen voi halutessaan muodostaa viitteet myös itse Proplussassa, silloin ne ovat heti käytössä, kertoo jäsenpalvelupäällikkö.

Vuonna 2019 Statia sekä Työttömyyskassa Pro perivät kassamaksun automaattisesti etuuksien maksatuksen yhteydessä.