Pron Malinen: Hallituksen työllistämispolitiikan keinot työttömien kiusaamista | Ammattiliitto Pro

Pron Malinen: Hallituksen työllistämispolitiikan keinot työttömien kiusaamista

10.5.2017 klo 12:57

– Työttömät työnhakijat tarvitsevat ammattitaitoisia työnhakupalveluita turhanpäiväisen työhakemusten tehtailun sijaan, Malinen toteaa.

Pro Uutiset/Pron tiedote 10.5.2017

Työttömiä työnhakijoita pitäisi tukea työllistymisessä, ei kiusata turhanpäiväisellä hakemusrumballa, Ammattiliitto Pron puheenjohtaja Jorma Malinen toteaa hallituksen työllistämispolitiikan uudistusesityksistä. Pron näkemyksen mukaan laadukkaat työnhakupalvelut ja palkkatukien kohdistettu lisääminen olisivat oikea lääke työllisyysasteen nostoon.

Työ- ja elinkeinoministeriö julkaisi maanantaina esitysluonnoksen aktiiviseen työnhakuun liittyvistä muutoksista. Muutokset tarkoittaisivat työttömille työnhakijoille pakollista työhakemusten tehtailua, joka voi johtaa lisäksi avoimista työpaikoista ilmoittaneiden työnantajien rekrytointiprosessien ruuhkautumiseen. Ammattiliitto Pron puheenjohtaja Jorma Malisen mukaan esitysluonnoksella otetaan harha-askel kohti turhaa puuhastelua työllisyysasteen nostamisen sijaan.

– Viime vuonna lääkkeeksi tarjottiin massahaastatteluja, ja nyt yhtäkkiä haastattelut vaihtuivatkin hakemusrumbaan. Hallituksen työllistämispolitiikka alkaa vaikuttaa siltä kuuluisalta vatuloinnilta, Malinen huokaisee.

Työhakijaa auttaisi tuki Ruotsin tapaan

Suomen työllisyysastetta verrataan toistuvasti Ruotsin vastaavaan.

– Jos Ruotsissa tehdään asioita paremmin kuin meillä, niin silloin pitäisi myös katsoa mitä työkaluja naapurissa on käytössä. Esimerkiksi Ruotsissa palkkatukien käyttö on huomattavasti Suomea yleisempää. Eikö olisi järkevämpää saada työttömät työnhakijat takaisin työelämään kiinni, vaikka palkkatukia hyödyntämällä, sen sijaan että työttömät joutuvat tehtailemaan hakemuksia? ehdottaa Pron Malinen.

Jotta Suomessa päästäisiin työttömien työnhakijoiden palvelutasossa Ruotsin kanssa vastaavalle tasolle, tulisi Suomessa kolminkertaistaa työnhakupalveluiden työntekijämäärä. Sen sijaan Suomessa on jo pitkään karsittu nimenomaan julkisen sektorin tarjoamista työnhakupalveluista.

Ammattiliitto Pro peräänkuuluttaa hallitukselta inhimillisempää otetta työttömien kohteluun. Perusturvan, eli peruspäivärahan tai työmarkkinatuella elävien suomalaisten määrä on jo 250 000. Pitkäaikaistyöttömiä on yli 110 000, joista tilastojen mukaan joka toinen ei tule koskaan työllistymään.

Pron mukaan työllistämispolitiikan hoitaminen kovaotteisesti pelkän kepin voimalla kasvattaa entisestään riskiä siitä, että yhä suurempi osa työttömistä jää lopullisesti työmarkkinoiden ulkopuolelle. Tähän tragediaan Suomella ei ole inhimillisesti eikä taloudellisesti varaa

Tätä  uudistus tarkoittaa

Valmisteilla olevan muutoksen mukaan työttömän pitäisi vuodesta 2019 alkaen hakea kolmen kuukauden aikana vähintään kahtatoista työpaikkaa, siis yhtä paikkaa viikossa. Jos ei hae, menettäisi työttömyyskorvauksen 60 päiväksi. Hakemuksia olisi siis käytännössä lähes pakko tehdä, ja haetuista paikoista pitäisi raportoida viranomaisille verkkopalvelun kautta.