Pron Malinen: Harvinaisen röyhkeä irtiotto | Ammattiliitto Pro

Pron Malinen: Harvinaisen röyhkeä irtiotto

25.1.2017 klo 16:07

”Jos työnantajan sopimustarjoukset eivät miellytä, työntekijä voi vaihtaa yritystä.” Työnantajajärjestö EK:n puheenjohtaja ja teleyhtiö Elisan toimitusjohtaja Veli-Matti Mattila kertoi tänään näkemyksiään paikallisesta sopimisesta Maaseudun tulevaisuus -lehdessä.

Pron puheenjohtaja Malisen mielestä Mattilan kannattaisi jättää sopimista väheksyvät näkemykset lausumatta.

Pro Uutiset/Pron tiedote 25.1.2017

”Jos työnantajan sopimustarjoukset eivät miellytä, työntekijä voi vaihtaa yritystä.” Työnantajajärjestö EK:n puheenjohtaja ja teleyhtiö Elisan toimitusjohtaja Veli-Matti Mattila kertoi tänään näkemyksiään paikallisesta sopimisesta Maaseudun tulevaisuus -lehden haastattelussa.

EK:n puheenjohtajan irtiotto osoittaa harvinaista röyhkeyttä ja ajattelemattomuutta, toteaa yksityssektorin asiantuntijoita ja esimiehiä edustavan Ammattiliitto Pron puheenjohtaja Jorma Malinen.

– Työnantajan ylimielinen yksinvalta ei kuulu moderniin yhteiskuntaan, Pron Malinen korostaa.

EK on omalla päätöksellään vetäytynyt työmarkkinapöydistä. Malisen mukaan olisi linjakasta jättää tämäntyyppiset neuvottelua ja sopimista väheksyvät näkemykset lausumatta.

– Mattilan näkemys paikallisesta sopimisesta antaa erittäin huonot lähtökohdat syksyn 2017 liittokierrokselle, arvioi puheenjohtaja Malinen Prosta.

EK tavoittelee paikallisia sopimuksia

Parhaillaan rakennetaan uutta työmarkkinamallia. Niin sanotussa Suomen mallissa vientialojen menestys ja maksukyky määrittelevät kustannuskaton eli palkankorotusten määrän kaikilla aloilla. Pro on yksi vientiliitoista, jotka suunnittelevat uutta mallia syksyksi 2017.

Maaseudun tulevaisuus -lehtihaastattelun mukaan liittosopiminen on Mattilalle ja EK:lle välivaihe, ja päätavoitteena paikallinen sopiminen.

– Pro kannattaa paikallista sopimista, mutta ei missään tapauksessa EK:n puheenjohtajan esittämään mielivaltaiseen suuntaan, painottaa puheenjohtaja Jorma Malinen Prosta.

Mikä paikallinen sopiminen?

Paikallinen sopiminen tarkoittaa, että työajasta ja työehdoista voidaan sopia työpaikkakohtaisesti työnantajan edustajan ja luottamusmiehen välillä.

Työnantajien EK tavoittelee tilannetta, jossa keskusjärjestöt ja liitot eivät sovi asioita, vaan että neuvottelut käydään erikseen jokaisella työpaikalla.  Vauhdittaakseen tavoitetta työnantajajärjestö EK kielsi itseltään keskusjärjestöjen välisiin työmarkkinaneuvotteluihin osallistumisen.

Työntekijäpuolta epäilyttää, onko paikallinen sopiminen työpaikalla aitoa.  Esimerkiksi Pron luottamusmiehet ovat kritisoineet sitä, että suuryhtiöt eivät todellisuudessa anna yksittäisten toimipaikkojen johtajille neuvotteluvaraa, vaan asiat tulee tehdä pääkonttorin ohjeiden ja työnantajan määräyksen mukaan.

– Se ei ole sopimista vaan sanelua, muistuttaa puheenjohtaja Jorma Malinen Ammattiliitto Prosta.