Pron Malinen: Orjatyöhön ei pidä Suomessa suostua | Ammattiliitto Pro

Pron Malinen: Orjatyöhön ei pidä Suomessa suostua

18.5.2017 klo 19:56

Suomen hallitus on tarttunut vanhaan ideaan ”palkat valtion maksettaviksi” ja ehdottaa pitkäaikaistyöttömiä töihin yrityksiin työttömyystuella. – Tämä menee liian pitkälle. Hallitus haluaa nöyryyttää työttömiä ja pakottaa ihmiset ilmaiseksi työvoimaksi, tätä ei tule missään nimessä hyväksyä, toteaa puheenjohtaja Jorma Malinen Prosta. Pro kutsuu kaikki suomalaiset ammattiliitot mukaan vastustamaan hallituksen edesvastuutonta työllisyyspolitiikkaa.

Pro Uutiset/Pron tiedote 18.5.2017

Jos olet työtön, sinut voidaan määrätä puoleksi vuodeksi yritykseen töihin työttömyystuella. Ammattiliitto Pron puheenjohtaja Jorma Malisen mielestä maan hallituksen uusin esitys työelämäkokeiluksi lähtee täysin väärään suuntaan.

–  Jos työttömän voi saada töihin ilmaiseksi, sittenhän kannattaisi potkia vakituiset pihalle ja ottaa ilmaista työvoimaa. Kokeilu romahduttaa jatkuessaan normaalin palkkatason ja työehtosopimukset. Työmarkkinoiden vääristäminen ilmaisella työvoimalla on täysin edesvastuutonta politiikkaa hallitukselta. Ilmeisesti hallitus on päättänyt juhlistaa Suomen satavuotista itsenäisyyttä palauttamalla suomalaiset työmarkkinat sata vuotta taaksepäin.

–  Mihin ilmaistyö lopulta johtaa? Mitä tapahtuu Suomen verokertymälle ja kestävyysvajeelle, jos valtio lähtee maksamaan tätä uutta yritystukea. Onko valtiolla tosiaan varaa maksaa palkat yritysten puolesta?

–  Jos hallitus haluaisi aidosti edistää työllisyyttä, tulisi työttömyystukea voida käyttää palkkatukena mahdollistamaan työllistymistä. Näin työllistyvät saisivat myös kartutettua työeläkettä itselleen. Pro kannattaa järkeviä toimia pitkäaikaistyöttömyyden purkamiseksi, mutta tässä esityksessä ei ole mitään järkeä. Hallituksen esityksellä luodaan uusi luokka työmarkkinoille, johon kuuluvat ihmiset vain kiertävät ilmaistyöstä toiseen.

Kuusi kuukautta yrityksessä työttömyystuella

Hallitus aikoo testata viidessä kunnassa uutta niin sanottua työelämäkokeilua, joka on suunnattu pitkäaikaistyöttömille.

Kokeiluun osallistuva työtön työskentelisi työttömyysetuuden turvin enintään vuoden ajan joko kunnalla tai yksityisessä yrityksessä.

Yrityksessä työtön voisi työskennellä kokeilujaksosta enintään kuusi kuukautta.

Kokeilun toteutustapoja ei rajoiteta yksityiskohtaisesti, mutta työnteon lisäksi ”työelämäkokeiluun sisältyisi aina kunnan järjestämä, kokeilun aikana henkilölle annettava ohjaus ja valmennus”, hallituksen esityksessä todetaan.

Työelämäkokeilun päivittäinen kesto voisi olla vähintään neljä ja enintään kahdeksan tuntia päivässä ja viikoittainen kesto enintään viisi päivää. Käytännössä rajaukset ovat sellaiset, että ne mahdollistavat täyden työviikon tekemisen, eivätkä rajaukset näin ollen rajaa ilmaisen työvoiman käyttöä muuten kuin määräaikaisuuden osalta.

–  Tällä hetkellä Suomen valtio käyttää 6 miljardia euroa vuodessa työttömyyden kustannuksiin. Jos valtio maksaisi kaikkien palkansaajien palkat, se vaatisi 70 miljardia euroa vuodessa. Mistä tämä rahoitettaisiin, Malinen kysyy.

Pro kutsuu kaikki suomalaiset ammattiliitot mukaan vastustamaan tätä hallituksen työttömiä alistavaa ja nöyryyttävää esitystä.

–  Tällainen politiikka ei ole hyvinvointiyhteiskunnan arvojen mukaista millään tavalla, Malinen päättää.

Linkki hallituksen esitykseen