Pron Malinen: Palkanalennuksilla on turha pelotella | Ammattiliitto Pro
  • Pro-kassa

Pron Malinen: Palkanalennuksilla on turha pelotella

13.3.2017 klo 11:50

Palkanalennuksilla pelottelu on vastuutonta talouskasvun kannalta, toteaa puheenjohtaja Jorma Malinen Prosta. – Pro lähtee syksyn sopimusneuvotteluihin palkankorotuslinjalla, eikä EK:n Mattilan nollakorotuksilla.

Pro Uutiset

Suomalaisten palkat ovat vielä 10–15 prosenttia liian korkeat, arvioi Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n uusi puheenjohtaja Veli-Matti Mattila eilen sunnuntaina Helsingin Sanomissa. Mattila ei usko, että kilpailukykysopimus (kiky) riittää nostamaan Suomea takaisin jaloilleen.

Puheenjohtaja Jorma Malinen Ammattiliitto Prosta torppaa Mattilan puheet vastuuttomina.

– Kansalaisten ja yritysten luottamus tulevaisuuteen on nyt vihdoin kääntynyt myönteiseen suuntaan. Mattila saa puheillaan ihmiset taas epävarmuuteen työpaikastaan ja pelkoon oman palkkansa riittävyydestä. Pelko jarruttaa tehokkaasti kulutuskysynnän kasvua ja jäädyttää kotimarkkinat, sanoo Pron Malinen.

Eri medioissa on jo ryhdytty laskemaan, kuinka suurista palkkojen leikkauksista olisi kyse. Malisen mukaan myös nämä toimittajien aiheesta luomat uhkakuvat syövät kansalaisten luottamusta kasvuun.

Elisan tulos kasvaa koko henkilöstön työllä

Päätyökseen EK:n Veli-Matti Mattila työskentelee teleoperaattori Elisan toimitusjohtajana. Elisan tulos vuodelta 2016 parani verrattuna aiempaan vuoteen.

Liikevaihto kasvoi 4,2 prosenttia ja vertailukelpoinen liikevoitto nousi 349 miljoonaan euroon, kun liikevoitto vuotta aiemmin oli 322 miljoonaa euroa. Yritys tiedottaa suunnitelmista jakaa viimevuotista enemmän osinkoa.

– Tuloksen tekoon on tarvittu koko henkilökunta, ei sitä ole tehty vain johtaja- ja bonussopimusten piirissä olevien Elisan johtajien työllä. Koko henkilöstö on siis palkkansa ja olisi jopa bonuksensa ansainnut, painottaa puheenjohtaja Jorma Malinen Prosta.

– Ehdottaako Mattilan oman yrityksensä henkilöstölle palkkojen ”kohtuullistamista” 10–15 prosentilla? Malinen kysyy.

Lehtitietojen mukaan toimitusjohtaja Mattila ansaitsi yli 1,66 miljoonaa euroa vuonna 2015.  Se on noin 70 kertaa enemmän kuin keskivertotulonsaaja tienaa.

Syksyllä neuvotellaan palkoista

Ammattiliitto Pro tähtää sopimustoiminnassaan alakohtaisiin neuvotteluihin. Pro solmii lähes 60 työehtosopimusta yksityissektorille ja niistä suuri osa umpeutuu syksyn aikana.

– Pro lähtee syksyn sopimusneuvotteluihin palkankorotuslinjalla, eikä EK:n Mattilan nollakorotuksilla, kertoo puheenjohtaja Jorma Malinen.

Hän tarkentaa, että tämä koskee myös ict-alaa, johon Mattilan johtama teleoperattori Elisa kuuluu.

– Mattilan mainitsemat kolmikantaiset sopimukset ja kikyt ovat historiaa, eihän työnantajapuolella ole enää neuvottelijaa, huomauttaa Pron Malinen.

Ammattiliitto Prolla on nimissään parisataa puhelinliittymää. Pro selvittelee omien puhelinliittymiensä siirtämistä toiselle operaattorille.