Pron palvelusektoria johtaa nyt Minea Pyykönen | Ammattiliitto Pro

Pron palvelusektoria johtaa nyt Minea Pyykönen

1.9.2017 klo 12:37

Pron palvelusektorin uusi johtaja on valittu.  – Yhteistoiminta on kaikkien parhaaksi, sanoo aiemmin työnantajan puolella pöytää neuvotellut Minea Pyykönen.

Pro Uutiset

Hallintotieteen ja oikeustieteen maisteri Minea Pyykönen aloitti työt Ammattiliitto Pron palvelusektorin johtajana tänään perjantaina 1. syyskuuta. .

Pyykösen edellinen työpaikka oli suuressa terveydenhuoltoalan yrityksessä hallinto- ja henkilöstöjohtajana. Hän neuvotteli talokohtaisesta työehtosopimuksesta työnantajan puolella pöytää.  Mistä syttyi kiinnostus ammattiyhdistysliikkeeseen?

– Uudessa tehtävässä on mahdollisuus tehdä arvojeni mukaista työtä, hän kertoo.

Tehokas aikatauluttaja arvostaa lupausten pitämistä

Pyykösen tie ay-johtajaksi ei ehkä ole kaikkein tavallisin, sillä hän aloitti työuransa vetämällä omaa balettikoulua ja työskenteli toistakymmentä vuotta verohallinnossa. Keski-Uudellamaalla asuneen perheen ja työn ohessa hän opiskeli ensin hallintotieteen maisteriksi Tampereen yliopistosta ja myöhemmin oikeustieteen maisteriksi Turun yliopistosta.

– Olen kova tekemään töitä, toteaa Pyykönen.

Valmistuttuaan hän lähti hallintopäälliköksi lakiasiaintoimistoon. Työpaikkahäirintä oli 2010-luvun alussa ajankohtainen aihe, joka nousi esiin myös lakiasiaintoimiston hoitamissa jutuissa.

– Toimistomme asianajaja etsi kaveria kirjoittamaan työpaikkahäirinnästä ja minä innostuin.

Yksi kirja johti toiseen ja seuraavaksi Pyykönen kirjoitti esimiestyöstä ja keskijohdon hankalasta roolista puun ja kuoren välissä. Kirjassa kerrotaan myös uuden ajan yhteistoiminnasta.

– Organisaation johdon kannattaa tehdä yhteistoimintaa, sillä se on kaikkien parhaaksi. Ihmiset ovat tutkitusti tehokkaimmillaan, kun työilmapiiri on hyvä.

Pyykönen on myös vuosien ajan kouluttanut esimiehiä.

– Esimiehen parhaita ominaisuuksia ovat itsetuntemus ja johdonmukainen toiminta. Asiat, joita aloitetaan, tehdään loppuun asti. Se on lupausten pitämistä.