Pron uusi neuvontapuhelin vastaa lomautuskysymyksiin | Ammattiliitto Pro

Pron uusi neuvontapuhelin vastaa lomautuskysymyksiin

14.4.2020 klo 08:00

Pron uusi neuvontapuhelin vastaa numerossa 09 17273 420 arkisin kello 9–12 jäsenten lomautuskysymyksiin. Lomautuslinja aukeaa tiistaina 14. huhtikuuta.

Pro Uutiset

Ammattiliitto Pron ja Työttömyyskassa Pron päivystyksiin tulee paljon yhteydenottoja lomautusten takia. Liiton asiantuntijat neuvovat tiistaista 14. huhtikuuta alkaen jäseniä lomautuksiin liittyvissä kysymyksissä omalla lomautuslinjalla. Uusi neuvontapuhelin vastaa numerossa 09 17273 420 arkisin kello 9–12 jäsenten lomautuskysymyksiin.

Lomautuslinjalle kannattaa soittaa, jos olet ensimmäistä kertaa lomautettuna tai lomautusuhan alla, ja kaipaat henkilökohtaista neuvontaa.

Toimi näin, jos sinut lomautetaan

Ennen lomautusta

Paljonko saan ansiosidonnaista päivärahaa? Jos haluat, laske arvio Työttömyyskassa Pron sähköisessä asioinnissa päivärahalaskurilla. Päiväraha määritellään lomautusta edeltävältä kuudelta kuukaudelta, jos työssäoloehto on täyttynyt tänä aikana.

Ensimmäinen päivä lomautettuna

Ilmoittaudu työttömäksi työnhakijaksi TE-toimistoon heti ensimmäisenä lomautuspäivänä.

Lomautuksen päätyttyä tai kaksi viikkoa lomautuksen jälkeen

Lähetä ansiopäivärahahakemus työttömyyskassaan kahden viikon lomautuksen jälkeen. Jos lomautus ei kestä kahta viikkoa, lähetä hakemus heti lomautuksen päätyttyä.

Hae päiväraha kassan sähköisen asioinnin kautta. Voi lähettää hakemuksen myös vaihtoehtoisesti postitse.

Tarvitseeko minun toimittaa kassalle hakemuksen mukana liitteitä?

Työttömyyskassa saa palkkatiedot tulorekisteristä 1.1.2020 alkaen, mutta joskus tiedot ovat puutteelliset ja kassa tarvitsee lisätietoja. Siksi kannattaa varata palkkatodistus lomautusta edeltävältä kuudelta kuukaudelta.

Toimita hakemuksen mukana työnantajalta saamasi lomautusilmoitus, joka voi olla esimerkiksi lomautusta koskeva sähköposti.

Kassa tarvitsee tiedon myös mahdollisista sosiaalietuuspäätöksistä (lisätiedot löydät hakemuslomakkeesta).

Onko sinulla sivutoimista yritystoimintaa? Toimita silloin verotuspäätös kassalle.

Oletko muuttanut veroprosenttiasi 1. helmikuuta jälkeen? Toimita silloin muutosverokorttisi.

Jos sinulle jäi kysyttävää, tarkistathan kassan sivuilta usein kysytyt kysymykset ja vastaukset.

Ota meihin yhteyttä, asiantuntijamme neuvovat

Onko sinulla kysyttävää työttömyysturvasta? Kassan puhelinpalvelu palvelee myös arkisin kello 9–12 numerossa 09 17273 444 sekä sähköinen asiointi osoitteessa www.prokassa.fi.

Onko sinulla kysyttävää työsuhteestasi tai virkaehdoista? Työ- ja virkasuhdeasioissa sinua auttavat työpaikoilla toimivat luottamusmiehet, alueilla toimivat sopimusala-asiamiehet, alaa hoitavat sopimusalavastaavat sekä työsuhde- ja virkaehtoneuvonta arkisin kello 8.30–16 puhelimitse 09 1727 344.

Onko sinulla kysyttää jäsenyydestä tai jäseneduista? Ota yhteyttä Pron jäsenpalveluun puhelimitse 09 1727 3440 arkisin kello 9–14 tai jasenasiat@proliitto.fi