Pron uusi puheenjohtaja on Jorma Malinen | Ammattiliitto Pro

Pron uusi puheenjohtaja on Jorma Malinen

24.5.2014 klo 13:12

Ammattiliitto Pron uudeksi puheenjohtajaksi on valittu Jorma Malinen. Pron edustajisto valitsi Malisen puheenjohtajaksi ylivoimaisella äänimäärällä. Uutisessa myös video valinnasta.

Jorma Malinen Pron puheenjohtajaksi 24.5.2014

Pro Uutiset / Katri Kangas

Ammattiliitto Pron uudeksi puheenjohtajaksi on valittu Jorma Malinen. Ammattiliitto Pron edustajisto valitsi Malisen liiton uudeksi puheenjohtajaksi tänään ylimääräisessä kokouksessaan Majvikissa Kirkkonummella.

Valinta oli selvä: Malinen sai sadasta annetusta äänestä 90, Jouko Ahonen 10.

Äänestämään edustajisto pääsi ennen puoltapäivää. Äänestystulos kerrottiin ääntenlaskun jälkeen kello 13.

‒ Kiitän luottamuksesta ja uskosta siihen, että yhdessä pystymme viemään liittoa eteenpäin, Malinen kiitti valitsijoitaan heti tuloksen selvittyä.

Malinen antoi heti tuoreeltaan yhden lupauksen puheenjohtajana.

‒ Tästä liitosta tullaan rakentamaan entistä parempi ja yhtenäisempi.

Edustajiston johdosta liiton johtoon

Liiton puheenjohtajaksi valittu 54-vuotias Malinen on toiminut vuodesta 2012 Pron edustajiston puheenjohtajana. Hän on myös teknologiateollisuuden neuvottelukunnan puheenjohtaja. Vuosina 2009‒2012 Malinen oli Pron hallituksen jäsen.

Malinen toimii myös toimihenkilökeskusjärjestö STTK:n edustajiston puheenjohtajana. 60-jäseninen edustajisto käyttää STTK:ssä ylintä päätösvaltaa ja määrittää järjestön toiminnan suurimmat suuntaviivat.

Työpaikka Malisella on suunnittelukoordinaattorina telakkayhtiö STX Finlandissa. Hän on ollut STX Finlandin hallituksen täysivaltainen jäsen lähes 14 vuotta.

Pron uusi puheenjohtaja aloittaa kesken kauden, sillä Prota liiton alusta asti johtanut Antti Rinne valittiin kaksi viikkoa sitten SDP:n puheenjohtajaksi. Uuden puheenjohtajan toimikausi jatkuu syksyyn 2016, jolloin käydään seuraavat liittovaalit.

Äänestys kahden kauppa

Pron puheenjohtajakisaan oli ehdolle ilmoittautuneina neljä ehdokasta: Jorma Malinen, Jouko Ahonen, Janne Kolhonen ja Katja Minkkinen. Minkkinen luopui ehdokkuudestaan kokouksen alussa ehdokaspuheenvuorossaan ja ilmoitti kannattavansa Malista. Edustajiston äänet jakautuivat lopulta kahden ehdokkaan kesken.

Malista ilmoittivat kannattavansa puheenjohtajaksi myös useat Pron jäsenyhdistykset ennen edustajiston kokousta.

Ammattiliitto Pron edustajiston puheenjohtajaksi Malisen tilalle valittiin Osmo Salo. Hän on Pron Turun telakan toimihenkilöiden pääluottamusmies.

Video/Puheenjohtajavaalin tuloksen julkistaminen
Kuvaus: Contum Oy