Rahoitusalalla kilpailukykysopimuksen mukainen neuvottelutulos | Ammattiliitto Pro

Rahoitusalalla kilpailukykysopimuksen mukainen neuvottelutulos

24.8.2016 klo 19:44

Työaika pitenee noin 25 000:lla rahoitusalan ammattilaisella.  – Pidän finanssialalla Hyvinvoiva Finanssiala -hankkeen muodossa käytävää toimialavuoropuhelua erittäin tärkeänä, toteaa finanssisektorin johtaja Antti Hakala Ammattiliitto Prosta.

Pro Uutiset

Rahoitusalan työehtosopimusosapuolet saavuttivat tänään neuvottelutuloksen, joka on kesäkuussa allekirjoitetun kilpailukykysopimuksen mukainen. Jos neuvottelutulos hyväksytään ammattiliittojen ja  työnantajaliiton hallinnossa, tulee uusi, vuoden mittainen työehtosopimus voimaan 1.12.2016.

Mikä muuttuu?

Työaikaa pidennetään ensisijaisesti paikallisesti (esim. ryhmätasolla) sopien 24 tuntia vuodessa. Työajan pidennys tulee voimaan 1.1.2017. Neuvottelutulos pitää sisällään myös muutamia muita työaikoja koskevia muutoksia. Näillä muutoksilla on tarkoitus muun muassa edistää sitä, että työpaikoilla kartoitetaan mahdollisuudet liukuvan työajan järjestelyihin, työaikapankkien käyttöönottoon ja etätyön edistämiseen.

Edellisellä sopimuskaudella toteutettua Hyvinvoiva Finanssiala -hanketta jatketaan. Hankkeen tavoitteena on rahoitusalan henkilöstön työhyvinvoinnin lisääminen ja alan tuottavuuden sekä kilpailukyvyn parantaminen.

– Pidän finanssialalla Hyvinvoiva Finanssiala -hankkeen muodossa käytävää toimialavuoropuhelua erittäin tärkeänä, toteaa finanssisektorin johtaja Antti Hakala Ammattiliitto Prosta.

– Finanssialan muutosvauhti on edelleen kova, ja on sekä alan yritysten että niiden henkilöstön hyvinvoinnin kannalta olennaista, että yrityksissä toteutetaan hankkeen tavoitteen mukaisia toimenpiteitä.

Neuvotteluiden aikana osapuolet ovat olleet erimielisiä työehtosopimuksen lisäeläkemääräysten tulkinnasta. Tulkintakysymys ratkaistaan erillisessä tuomioistuinprosessissa.

Rahoitusalan työehtosopimuksen piirissä on noin 25 000 työntekijää ja sen solmivat Finanssialan Keskusliitto, Ammattiliitto Pro, Ammattiliitto Nousu ja Ylemmät Toimihenkilöt YTN.