Sodankylässä puhutaan oikeudenmukaisuudesta ja nautitaan elokuvista | Ammattiliitto Pro

Sodankylässä puhutaan oikeudenmukaisuudesta ja nautitaan elokuvista

14.6.2019 klo 11:05

– Osaan jo odottaa festivaaleilta mielenkiintoisia keskusteluita, sekä muiden juhlavieraiden kanssa että Pron paneelikeskustelussa elokuva-alan rautaisten ammattilaisten kanssa, Malinen sanoo.

Pro Uutiset

Ammattiliitto Pro on toista kertaa Sodankylän elokuvajuhlilla. Vantaalainen prolainen pääluottamusmies Kari Hautala on ensimmäistä kertaa elokuvajuhlilla vapaaehtoisena Pron riveissä.

–  Lähdin avoimin mielin, joten ennakko-odotuksia ei juuri ollut. Oikein hyvät ovat olleet kelit ja tunnelmat!

Torniolainen prolainen Irja Palo on myös toista kertaa mukana festareilla Pron vapaaehtoisena. Palo kertoo viime vuoden olleen hieno kokemus.

– Tiesin odottaa kivoja keskusteluja teltalla. Tunnelma on todella lämmin ja kävijät ovat todella hyväntuulisia.

Hautala ja Palo ovat ehtineet käydä muutamissa elokuvissa. Torstaina he ehtivät nähdä Pro-sarjan elokuvan Ihmisen osa.

– Elokuvien syvälliset sanomat antavat ajattelemisen aihetta, kertoo Palo.

Hyviä keskusteluja oikeudenmukaisuudesta

Ammattiliitto Pron puheenjohtaja Jorma Malinen vierailee Sodankylän elokuvajuhlilla nyt toista kertaa.

– Elokuvajuhlat ovat tunnelmaltaan ja sisällöltään varmasti yksi kesän hienoimpia juttuja. Nautin todella paljon yleisön ja vapaaehtoisporukan luomasta hengestä.

Malisen mukaan elokuvajuhlia ja ammattiyhdistystoimintaa yhdistää arvomaailma ja vapaaehtoisten halu tehdä tärkeitä asioita yhdessä.

Ammattiliitto Pron paneelikeskustelu oikeudenmukaisuudesta elokuvissa, työelämässä ja sukupuolten välillä käydään pikkuteltassa perjantaina 14.6. klo 13.00–13.45, tilaisuuteen on vapaa pääsy. Keskustelussa ovat mukana näyttelijä ja professori Elina Knihtilä sekä ohjaajat Anssi Mänttäri ja Reetta Huhtanen. Keskustelua vetää toimittaja Iida Simes.

Katso paneelin kooste.

Jäsenkorttia näyttämällä elokuviin

Ammattiliitto Pron elokuvasarjan kolme teosta pureutuvat oikeudenmukaisuuden teemaan eri näkökulmista. Hae oma lippusi Pron teltalta. Torstaina esitettiin Juha Lehtolan Ihmisen osa. Lauantaina Pro-sarjaa jatkaa Fernando Meirellesin Maids ja sunnuntaina Markku Pölösen Oma maa.

Jäsenkorttia näyttämällä saat ilmaislipun osaan esityksistä.