Sovintoehdotus rahoitusalan lakkoon - vastaukset perjantaina | Ammattiliitto Pro

Sovintoehdotus rahoitusalan lakkoon - vastaukset perjantaina

31.1.2018 klo 07:32

Valtakunnansovittelija jätti aamuyöllä sovintoehdotuksen pitkään jatkuneeseen kiistaan. Liitot vastaavat perjantaina.

Pro Uutiset

Valtakunnansovittelija Minna Helle antoi sovintoehdotuksen rahoitusalan osapuolille tänään kello 3.30 pitkän neuvottelurupeaman päätteeksi, joka alkoi tiistaina 30.1.2018 klo 13. Työriitaa on soviteltu  joulukuusta 2017 lähtien.

Ammattiliitto Pro ry, Ammattiliitto Nousu ry, Ylemmät Toimihenkilöt YTN ry sekä Finanssiala ry ja Palvelualojen työnantajat Palta ry vastaavat ehdotukseen valtakunnansovittelijan toimistolla perjantaina 2.2.2018 klo 11. Osapuolet voivat joko hyväksyä tai hylätä ehdotuksen. Sovintoehdotuksen sisällöstä ei kerrota julkisuuteen, ennen kuin vastaukset on saatu.

Valtakunnansovittelija kehottaa osapuolia hyväksymään sovintoehdotuksen.

- Riita on ollut poikkeuksellisen vaikea ja tilanne oli pitkään täysin lukossa. Sovittelussa syntynyt ratkaisu pyrkii huomioimaan mahdollisimman hyvin kaikkien osapuolten keskeiset tavoitteet ja huolet, Helle sanoo.

- Mikäli riita ei nyt ratkea, ei sovittelun avulla ole tällä erää enempää tehtävissä. Kaikki sovun eväät on käytetty, Helle jatkaa.

Rahoitusalalla edelleen ylityökielto

Rahoitusalalla ei tällä hetkellä ole työnseisausuhkaa. Alalla on kuitenkin voimassa ammattiliittojen ylityökielto. jos osapuolet hyväksyvät sovintoehdotuksen, palaa rahoitusalalle työrauha. Mikäli sovintoehdotus hylätään, riita jatkuu ja ala jää edelleen sopimuksettomaan tilaan.

Työriidan ytimessä on viikonlopputyön tekeminen ja sen ehdot. Myös palkkaratkaisu ja monet tekstikysymykset ovat riidan kohteena.