Suomalaiset rakastavat lomaa ja yhteisesti sovittuja pelisääntöjä | Ammattiliitto Pro

Suomalaiset rakastavat lomaa ja yhteisesti sovittuja pelisääntöjä

5.12.2017 klo 08:30

Satavuotiaan Suomen Työelämän innovaatio -äänestyksen voittivat lähes tasatuloksella vuosilomat ja työehtosopimusten yleissitovuus.

Pro Uutiset

Ammattiliitto Pro järjesti Suomen satavuotisen itsenäisyyden kunniaksi äänestyksen suomalaisen työelämän parhaasta sosiaalisesta innovaatiosta.

Eniten ääniä äänestyksessä sai vuosilomat, jotka tuovat palkansaajille hyviä lepojaksoja työstä ja edistävät ihmisten jaksamista.

Suomalaisille rakas vuosiloma otettiin lainsäädäntöön ensimmäisen kerran jo vuonna 1922, jolloin laki takasi vähintään viikon loman jokaiselle.

– Vuosilomalaki on melkein yhtä vanha kuin Suomen itsenäisyys, ja se oli ensimmäisiä sosiaalisia reformeja, jolla parannettiin työntekijöiden asemaa ja pyrittiin yhtenäistämään kansaa sisällissodan jälkeen, kertoo elinkeinopoliittinen asiantuntija Henrik Haapajärvi Prosta.

Nykyisin vuosilomalaki takaa kokopäiväisissä työsuhteissa oleville keskimäärin noin 30 päivää vuosilomaa.

Yli 7 000 äänesti

Äänestys alkoi Porissa SuomiAreenan yhteydessä heinäkuussa ja reippaassa neljässä kuukaudessa ääniä kertyi huikeat 7 253 kappaletta. Pro keräsi ääniä kesän ja syksyn yleisötapahtumissa ympäri Suomen, mutta äänestää sai myös verkon kautta.

Pro halusi äänestyksellä nostaa esiin loistavia suomalaisia ratkaisuja ihmisten työoikeuksien ja työhyvinvoinnin parantamiseksi, joista osa on nimenomaan Suomessa keksittyjä.

Samat yleissitovat ehdot alan tekijöille

Vain muutaman kymmenen äänen päähän vuosilomista jäi työehtosopimusten yleissitovuus, mitä voi pitää pienoisena yllätyksenä yleissitovuuteen kohdistuneen jatkuvan mediavyörytyksen vuoksi.

– Äänestystuloksen perusteella palkansaajat arvostavat työehtosopimusten tuomaa suojaa ja takuuta samoista minimiehdoista samalla alalla työskenteleville palkansaajille. Suomalaiset ovat havainneet, että tessien avulla työehdot ovat kohentuneet ja palkkojen polkumyynti on pysynyt harvinaisena, Haapajärvi toteaa.

Yleissitovien työehtosopimusten piirissä on Suomessa lähes 85 prosenttia yksityisen sektorin työntekijöistä.

Äänestyksessä vuosiloman ja tessien jälkeen suosituimpia keksintöjä suomalaisessa työelämässä olivat työeläke, suomalainen vanhempainvapaajärjestelmä sekä ansiosidonnainen päiväraha.

Voittaja arvotaan 7. joulukuuta

Äänestykseen osallistuneiden kesken arvotaan torstaina 7. joulukuuta kaksi suomalaista jopoa sekä kaksi matkalahjakorttia. Voittajille ilmoitetaan henkilökohtaisesti.

Vuosiloma on suomen paras tyoelamainnovaatio 2017