Taas valitaan uusi edustajisto – Harkitse ehdokkuutta! | Ammattiliitto Pro

Taas valitaan uusi edustajisto – Harkitse ehdokkuutta!

18.12.2019 klo 10:19

Pron jäsenet valitsevat neljän vuoden välein 100 edustajaa edustajistoon, joka toimii Pron korkeimpana päättävänä elimenä. Uusi edustajisto valitaan taas syksyllä 2020.

Pro Uutiset / päivitetty 20.3.2020: ehdokasasettelua jatkettu koronavirustilanteen vuoksi

Pron edustajiston muodostavat 100 vaaleilla valittua edustajaa. Edustajistoedustajille valitaan lisäksi enintään sata alueellista sektorikohtaista yleisvarajäsentä. Valtakunnallisia vaalipiirejä on viisi: Teollisuus, Palvelut, Finanssi ja ICT/viestintä sekä Julkinen sektori.

– Edustajistossa tulee olla jäseniä kultakin liiton sektorilta, niin että sektorin edustus on suhteessa sen jäsenmäärään, järjestöpäällikkö Pasi Nieminen kertoo.

Edustajistoon ja hallitukseen voidaan valita työelämässä tai työmarkkinoiden käytettävissä oleva liiton jäsen. Ehdokkaita puolestaan voivat asettaa liiton jäsenyhdistykset ja itsenäiset valitsijayhdistykset. Valitsijayhdistyksen voivat muodostaa vähintään kaksikymmentä saman sektorin äänivaltaista jäsentä.

Ehdokasasettelu alkaa 2.3.2020 ja päättyy 7.6.2020. Vaalit järjestetään elo-syyskuun taitteessa 2020.

Yhdistysten tulee huomioida valinnat ehdokasasetteluun omien sääntöjensä mukaisesti.

Vaalialueet muodostuvat Pron aluetoiminnan alueista. Vaalialueet ovat Pohjois-Suomi, Itä-Suomi, Länsi-Suomi ja Etelä-Suomi.

– Enemmistövaalilla varmistetaan, että edustajistossa istuu toimihenkilöitä kaikkialta Suomesta.

Miten hallitus valitaan?

Edustajisto valitsee liiton hallituksen.

– Paikkajaossa tulee huomioida sektorien edustus, naisten ja miesten suhteellinen osuus sekä alueellinen edustavuus, Nieminen muistuttaa.

Muista päivittää yhteystietosi

Jo nyt kannattaa tarkistaa omat yhteystiedot Proplussasta tai Pron mobiilisovelluksesta ja päivittää ne kuntoon, jotta äänestäminen vaaleissa on mahdollista.