Telakan suomalaiset ja saksalaiset luottamushenkilöt tiivistävät yhteistyötään | Ammattiliitto Pro

Telakan suomalaiset ja saksalaiset luottamushenkilöt tiivistävät yhteistyötään

11.2.2020 klo 12:14

Meyerin telakkakonsernin suomalaiset ja saksalaiset henkilöstöedustajat haluavat yhdessä kehittää toimintaansa.

Pro Uutiset / Matti Koskinen

Saksalainen perheyhtiö Meyer Werftin tultua Turun telakan omistajaksi vuonna 2014 telakka on saanut useita risteilijätilauksia ja rekrytoinut jatkuvasti uusia osaajia. Meyer on johtava risteilyaluksiin erikoistunut laivanrakennustelakka, joka operoi Turun telakan lisäksi kahta telakkaa Pohjois-Saksassa Papenburgissa sekä Rostockissa.

Meyer Turun telakan Teollisuusliiton ja Pron henkilöstöedustajat tapasivat Papenburgin telakan ja saksalaisen IG Metal -ammattiliiton edustajia Turussa maanantaina 10. helmikuuta. Molemmilla telakoilla on pitkät perinteet ja vahva järjestäytymisaste. Silti on haasteita, joihin työnantajan ja työntekijöiden on yhdessä etsittävä ratkaisuja.

– Tapaaminen meni hyvin ja käytiin hyvää keskustelua saksalaisten kollegoiden ja liittoedustajien kanssa. Tässä on hyvä alku yhteistyölle, jonka olisi pitänyt alkaa aikaisemmin, kertoo Turun telakan toimihenkilöiden pääluottamusmies Osmo Salo.

Rajat ylittävää yhteistyötä tarvitaan

Suomessa ja Saksassa on maakohtaisia eroja henkilöstöedustajien toiminnassa. Henkilöstön edustajat kuitenkin totesivat, että on tarpeen lisätä rajat ylittävää vuoropuhelua myös työntekijöiden edustajien kesken.

Molemmilla telakoilla on haasteita esimerkiksi osaavan työvoiman saamisessa sekä teollisuudelle ominaisen alihankintatyön kehittämisessä. Toisaalta molemmilla telakoilla on kokemusta keinoista, joilla haasteisiin voi vastata ja tätä kokemusta henkilöstöedustajat haluavat jakaa toisilleen.

Seuraava tapaaminen on Saksassa Papenburgin telakalla.

Jutun kuvassa saksalaiset telakan henkilöstön ja ammattiliiton edustajat Heiko Messerschmidt, Thomas Gelder, Nico Bloem, ja Thorsten Ludwig sekä suomalaiset Juha Jormanainen, Martti Ervasti, Veli-Matti Kauppinen ja Osmo Salo.