Tuemme Andy Hallia ja ihmisoikeuksia | Ammattiliitto Pro

Tuemme Andy Hallia ja ihmisoikeuksia

10.12.2016 klo 12:00

Pro ja 26 muuta suomalaista yritystä, päättäjää ja järjestöä vetoavat Thaimaan pääministeriin ihmisoikeuspuolustajien ja siirtotyöntekijöiden oikeuksien puolesta.

Thaimaan viranomaisilta vaaditaan toimenpiteitä ihmisoikeuspuolustajien ja siirtotyöntekijöiden oikeuksien turvaamiseksi. Tänään 10. joulukuuta ihmisoikeuksien päivänä Ammattiliitto Pro ja yli sata yritystä, järjestöä ja päättäjää useasta eri maasta vetoavat Thaimaan pääministeriin, jotta työntekijöille saadaan järjestäytymisvapaus, paremmat työoikeudet sekä taataan lain suoma turva. Mukana allekirjoittamassa ovat myös S-ryhmä ja Tuko Logistics.

Taustalla Hallin oikeustaistelu

Vetoomuksen taustalla on thaimaalaisen Natural Fruit -yhtiön oikeustaistelu juristi ja tutkija Andy Hallia vastaan. Hall teki vuonna 2013 Finnwatchille raportin, jossa tarkasteltiin suomalaisten kauppojen omien tuotteiden eettisyyttä. Raportissa todettiin Natural Fruitin loukkaavan ihmisoikeuksia.

Hall tuomittiin kolmen vuoden ehdolliseen tuomioon yritykseen kohdistuvasta kunnianloukkauksesta. Vuoden 2016 syyskuussa tuomioistuin antoi ratkaisunsa, jossa Hall tuomittiin vankeuteen.

Suomalaisyritysten valinnoilla kova hinta

Ammattiliitto Pro on seurannut Andy Hallin oikeustaistelua Finnwatchin Ihmisarvoisen työn ohjelman kautta yhdessä viiden muun liiton, Solidaarisuus-järjestön sekä SASKin kanssa.

– Ohjelman avulla pyrimme nostamaan esiin tuotantoketjuihin liittyviä epäselvyyksiä. Suomalaisyritysten tekemät valinnat ulottuvat maihin, joissa työntekijöiden oikeuksia suojaava lainsäädäntö on lapsenkengissä tai olematonta. Paljon on tekemätöntä työtä, jotta kehitysmaiden alihankintaketjussa työskentelevillä saadaan ihmisarvoinen palkka ja työolot, kertoo kansainvälisten asioiden asiantuntija Rauni Söderlund Ammattiliitto Prosta.

Kuluttajille myös vastuu

Ihmisoikeuspuolustajien tekemä työ on tärkeää siirtotyöntekijöiden aseman parantamiseksi. Andy Hallin kaltaisten aktivistien työstä hyötyvät myös kuluttajat, jotka haluavat varmistua siitä, että heidän ostamansa tuotteet on valmistettu ihmisoikeuksia kunnioittaen.

– Ensimmäinen askel on saada kehittyviin maihin hyvä työelämälainsäädäntö ja varmistaa, että sitä myös noudatetaan. Tutkijoille ja ihmisoikeuksien puolustajille pitää taata lausumisen ja toimisen vapaus, kertoo Söderlund.

Suomalainen kuluttaja voi valinnoillaan vaikuttaa työ- ja ihmisoikeuksien noudattamiseen kysymällä tuotteen alkuperästä. Vastuulliset yritykset tekevät hankintapäätöksiä, joissa myös alihankkijat toimivat koko tuotantoketjun läpi eettisesti.

– Eettiset tuotteet voivat olla hintavampia, mutta kannattaa olla aktiivinen. Yritykset saavat lisää ponnetta muuttaa omia käytäntöjään, kun mahdollisimman moni kuluttaja tiedostaa tuotteen alkuperän.

Miten alkuun?

Reilun kaupan raportit Suomen toiminnasta
Eettistä elektroniikkaa
Vaatetus- ja urheiluvaateteollisuudessa työskenteleville paremmat työolot
Eetti-kansalaisjärjestö, joka edistää oikeudenmukaista maailmankauppaa, kestäviä tuotantotapoja ja vastuullista kuluttamista.
Muista myös: Kotimainen joululahja työllistää. Liitot nostavat esiin hyviä ideoita yhteisessä Facebook-ryhmässä, jonka nimi Suosi kotimaista – valitse #aidostikotimainen.