Tule moikkaamaan Prota Sodankylän elokuvajuhlille! | Ammattiliitto Pro

Tule moikkaamaan Prota Sodankylän elokuvajuhlille!

14.6.2018 klo 09:39

Ammattiliitto Pro on mukana Sodankylän Midnight Sun Film Festivalilla 13. – 17.6. Pron teltalla pääsee keskustelemaan työelämästä ja palkka-avoimuudesta sekä pyörittämään onnenpyörää.

Pro Uutiset

Ammattiliitto Pro on tänäkin kesänä mukana useissa tapahtumissa ympäri Suomen.

Pron kesän aloittaa vierailu Sodankylän Midnight Sun Film Festivalilla 13. – 17. kesäkuuta, jolloin Pron työntekijöitä kannattaa tulla moikkaamaan liiton omalla teltalla, joka sijaitsee aivan lipunmyynnin ja leffatelttojen vieressä. Pron pisteellä pääsee keskustelemaan esimerkiksi palkkojen avoimuudesta, työelämän tasa-arvosta ja #samakiitos -kampanjan aiheista.

"Aidosti samanhenkistä porukkaa"

Ensimmäinen päivä elokuvajuhlilla on sujunut Pron teltalla hyvin.

- Todella hyvä ja lämmin tunnelma ollut täällä. Huomaa, että ihmiset ovat täällä aidosti samanhenkistä porukkaa meidän kanssamme, kertoo Pron elokuvajuhlille järjestänyt järjestöasiantuntija Juha Kähärä.

- Hyvä tunnelma on ollut teltalla hieman viileästä kelistä huolimatta. Teltalla on käynyt paljon ihmisiä rupattelemassa työelämästä, toteaa myös Oulun keskustoimistolla työskentelevä Pron sopimusala-asiamies Taisto Palola.

Sekä Prolle että Midnight Sun Film Festivalille oli yhteistyön alusta asti tärkeää, että toiminnassa jaetaan yhteiset arvot. Yhteiset päämäärät selvitettiinkin tarkoin, ennen kuin yhteistyökumppanuudesta sovittiin.

- Kiinnostuimme Sodankylän elokuvajuhlista jo puolitoista vuotta sitten, jolloin otimme ensimmäistä kertaa yhteyttä festivaalin toiminnanjohtaja Ari Lehtolaan. Tämän jälkeen kävimme huolellisesti läpi ammattiliittomme arvot sekä Arin että taiteellisen toimikunnan kanssa, ennen kuin meidät hyväksyttiin mukaan festivaalialueelle. Yhteiset arvot on kyllä tsekattu täysin, huomauttaa Kähärä.

Pro onkin ainoana ammattiliittona mukana festivaalialueen sisällä.

Pron teltalla pääsee keskustelemaan palkka-avoimuudesta

Teltta on saavuttanut hyvin näkyvyyttä ja vierailijoita.

- Teltalla on käynyt esimerkiksi eläkäisjäseniä sekä prolaisia aktiivijäseniä, jotka ovat liittyneet seuraamme teltalle talkoohengessä. Sodankylässä on todella paljon kaivosteollisuutta, joten Pron toiminnalle on varmasti kysyntää näin Pohjois-Suomessakin. Kun työpaikat ovat isoja, mutta toimihenkilöitä on vähän ja tuttavapiirit ovat pieniä, voidaan ammattiliiton apua hyödyntää esimerkiksi ongelmiin puuttumisessa tai niistä tiedottamisessa, Palola muistuttaa.

Pron teltalla festarivieraat pääsevät keskustelemaan asiantuntijoiden kanssa myös esimerkiksi palkkatasa-arvosta sekä palkkojen avoimuudesta, jotka ovat Palolan mukaan tärkeitä kehityskohteita myös Pohjois-Suomessa.

- Palkasta puhuminen on täällä hieman vaikea puheenaihe. Pienellä paikkakunnalla kaikki tuntevat toisensa, jolloin myös palkka-asioihin liittyvä naapurikateus voi korostua helposti.

Midnight Sun Film Festival järjestetään Sodankylän Kitisenrannan koulun pihapiirissä. Palola on myös itse kotoisin Sodankylästä sekä kyseisen koulun kasvatteja, eikä elokuvajuhlilla ollakaan vältytty nostalgisilta tunnelmilta.

- Tietenkin on hieman nostalginen tunnelma, täältä asti on tullut ponnistettua eteenpäin. Sodankylän siluettikaan ei ole juuri muuttunut nuoruusajoistani, mitä nyt jonkin verran on rakennettu uutta ja purettu vanhaa. Kerkesin jo törmätä alakouluni entiseen luokanopettajaankin, naurahtaa Palola.

Antoisan keskustelun lisäksi Pron pisteellä on myös mahdollisuus pyörittää onnenpyörää, josta voittaa joka pyöräytyksellä hyväntuulisia palkintoja.

- Etenkin lapset ovat olleet kovin kiinnostuneita onnenpyörästä, Palola myhäilee.

Pro osallistuu Sodankylän elokuvajuhlille. Pron ständiltä löytää asiamies Taisto Palolan.

Pro juhlii festareita viikon loppuun asti

Sodankylän elokuvajuhlat ovat olleet kesäkuun puolenvälin perinne Pohjois-Suomessa jo vuodesta 1986 lähtien. Elokuvajuhlat tunnetaan etenkin ainutlaatuisista puitteistaan sekä ohjelmistostaan: elokuvajuhlilla pääsee seuraamaan elokuvia kaikkina vuorokauden aikoina Sodankylän yöttömässä yössä. Vuosittaisissa elokuvajuhlissa yhteen kerääntyy jopa 25 000 elokuvan ystävää.

Viikko jatkuu kehuttujen sekä kohuttujen elokuvanäytösten, leffakaraoken sekä esimerkiksi mykkäelokuvien parissa. Pro on mukana festivaalilla aina sunnuntaipäivään asti.

- Muistakaa tulla käymään teltalla, tarjolla on esimerkiksi jäsenyllätyksiä! Mukaan kannattaa liittyä myös nauttimaan loistavista elokuvista, muistuttaa Kähärä.