Työehtosopimusneuvottelutilanne on saanut ihmiset liittymään Prohon | Ammattiliitto Pro

Työehtosopimusneuvottelutilanne on saanut ihmiset liittymään Prohon

8.12.2019 klo 12:55

Tes-neuvottelukausi on kiireistä aikaa Pron jäsenpalveluissa, kun nykyiset ja uudet jäsenet ottavat runsaasti yhteyttä liittoon. Pron jäsenpalveluissa puretaan ruuhkaa myös päivystysaikojen ulkopuolella.

Pro Uutiset
Syksyn työehtosopimusneuvottelut ovat kovassa käynnissä, ja tiukka neuvottelutilanne on saanut ihmiset liikkeelle ja liittymään liittoon. Pron jäsenpalveluihin on tullut runsaasti yhteydenottoja sähköpostitse, puhelimitse sekä sähköisten palveluiden, kuten Pron OnniBotin kautta sekä jäseniltä että jäseniksi haluavilta.

Jäsenpalvelupäällikkö Sirpa Lappi kertoo, että tes-neuvottelukausi on kiireistä aikaa Pron jäsenpalveluissa, ja työtaisteluiden mahdollinen alkaminen lisää kiirettä. Lappi on ilahtunut, että Pro kiinnostaa. Liiton mahdollisuudet edistää meille kaikille tärkeitä tavoitteita paranevat, kun niille saadaan kaikkien työntekijöiden tuki.

Pron jäsenpalveluissa paiskitaan töitä myös päivystysaikojen ulkopuolella iltaisin ja viikonloppuisin.

– Puramme työjonoja koko ajan. Ruuhkastamme huolimatta jäsenten ilmoittamat muutokset tulevat voimaan takautuvasti siitä päivästä lähtien, jolloin jäsen on asian meille ilmoittanut, Lappi kertoo.

Työtaistelut lisäävät kiinnostusta

Pron jäsenpalveluihin tulee runsaasti kysymyksiä siitä, milloin jäsenyys alkaa, ja miten nopeasti jäsenedut ja esimerkiksi lakkoavustuksen saa.

Pron keskeiset tavoitteet syksyn tes-kierroksella – kilpailukykysopimuksen mukaisen 24 tunnin työajan pidennyksen poistaminen ja kaikkien toimihenkilöiden ostovoimaa kasvattava palkkaratkaisu – eivät toistaiseksi ole edenneet neuvotteluissa. Pro aloittaa kolmen vuorokauden työnseisauksen 9. joulukuuta teknologiateollisuudessa, suunnittelu- ja konsulttialalla, kemianteollisuudessa sekä kumi- ja lasikeraamisessa teollisuudessa erikseen nimetyissä yrityksissä viidellä sopimusalalla. Ylityökielto Pron teknologiateollisuuden toimihenkilöiden työehtosopimuksen soveltamisalalla jatkuu 11. joulukuuta saakka. Lisäksi Pro on ilmoittanut kahdesta muusta työnseisauksesta suunnittelu- ja konsulttialalla. Molemmat kestävät kolme päivää.

– Jäsenyytesi alkaa siitä päivästä, jolloin olemme vastaanottaneet jäsenhakemuksesi. Työttömyyskassan jäsenyys voi kuitenkin alkaa aikaisintaan siitä päivästä, josta olet maksanut jäsenmaksusi. Jäsenyys sisältää liiton, yhdistyksen ja työttömyyskassan jäsenyyden, Sirpa Lappi sanoo.

Prohon liittyvä saa jäsenmaksuviitteet noin kahden viikon kuluessa siitä, kun hakemuslomake on käsitelty. Eräpäivä on jokaisen kuukauden 15. päivä.
Pron jäseneksi voi liittyä täyttämällä sähköinen liittymislomake Pron nettisivuilla. Pron nykyiset jäsenet saavat 40 euron lahjakortin aina, kun uusi jäsen liittyy Prohon heidän suosituksestaan. Lue lisää Kaveri Kans Liittoon -kampanjasta.

#proliitto #kikypois