Työelämän ajokortti valmistaa työelämään | Ammattiliitto Pro

Työelämän ajokortti valmistaa työelämään

29.6.2018 klo 10:52

Ammattiliitto Pron suosittu Työelämän ajokortti -opintojakso toteutettiin alkukesällä verkkomuotoisena Turun ammattikorkeakoulussa. Toteutus sai iloisen vastaanoton, ja poiki jopa eräälle opiskelijalle kesätyöpaikan.

Pro Uutiset

Ammattiliitto Pron suosittu  Työelämän ajokortti  -opintojakso on tiivis, työelämään valmentava opintojakso, jota toteutetaan tällä hetkellä 12 ammattikorkeakoulussa. 2018 alkaen kaikki koulutukset ovat kokonaan verkossa.

– Kesäkuun lopulla päättyi yksi opintojakson kesätoteutuksista Turun ammattikorkeakoulussa. Turun verkkototeutus oli avoin muidenkin ammattikorkeakoulujen opiskelijoille, kertoo koulutusasiantuntija Anne Teittinen Prosta.

– Yhteensä opinnot suoritti 59 eri alojen opiskelijaa seitsemästä eri ammattikorkeakoulusta.

Ajokortti-opinnot toteutettiin verkossa 7.5. – 26.6. Opintojakso koostui kahdesta live-luennosta, yksilö- ja ryhmätehtävistä verkossa sekä muista verkko-opetusmateriaaleista. Vajaan kahden kuukauden verkko-opintojaksosta opiskelijat saivat viiden opintopisteen arvoisen kurssisuorituksen opintorekisteriinsä.

Työpaikka löytyi kurssin avulla

Intensiivinen verkkokurssi tarjoaa opiskelijoille opintopisteiden lisäksi olennaista tietoa työnhausta, työsopimuksista sekä työelämän pääperiaatteista. Opintojen tarjoamat hyödyt pääsivätkin Turussa välittömästi käyttöön.

– Kurssin ensimmäisenä tehtävänä oli etsiä oman alan työpaikkailmoitus, johon kirjoittaa räätälöity hakemus sekä ansioluettelo. Eräs opiskelija oli lähettänyt tekemänsä hakemuksen sekä CV:n työnantajalle, ja saanut saman tien työpaikan! Kurssin suorittaminen jäi häneltä työpaikan ilmaantuessa kesken, mutta ainakin kurssin vaikuttavuus oli nopeaa, naurahtaa Teittinen.

”Kurssin sisältöä tulee varmasti käytettyä tulevaisuudessa esimiestehtävissä paljon”

Opintojen lopuksi opiskelijat saivat antaa palautetta oppimispäiväkirjan muodossa. Jakso onkin saanut opiskelijoilta erittäin positiivista ja rohkaisevaa palautetta:

”Kiitos hyvästä ja silmiä avaavasta kurssista. Olen erittäin yllättynyt, miten näin lyhyessä ajassa saa näin tehokkaan ja täyttä tietoa olevan kurssin. Hyvin suunniteltu kurssikokonaisuus.”

”Erittäin paljon kiitoksia ohjaajille kurssin järjestämisestä, tämä kurssi on vankasti amk-opintojeni top5:ssa.”

”Koulussa aihetta on sivuutettu monessa kurssissa mutta tällä kurssilla työnhakemisen, työehtosopimuksien ja työhyvinvoinnin asiat tulivat todella selkeästi esiin. Tätä kurssin sisältöä tulee varmasti käytettyä tulevaisuudessa esimiestehtävissä paljon.”

– Palaute on ollut kaikkialla pääosin todella positiivista, Teittinen kertoo.

– Tullessaan ajokortti-opintoihin opiskelijat usein ajattelevat oppivansa ennen kaikkea työn hakemiseen sekä työhaastatteluihin liittyviä asioita. Haluamme kuitenkin korostaa erityisesti työehtosopimukseen sekä työntekijän oikeuksiin ja velvollisuuksiin liittyviä seikkoja. Opiskelijat voivat kokeakin ahaa-elämyksiä näissä asioissa, kertoo Teittinen.

Uusimpana mukaan Vaasan ammattikorkeakoulu

Työelämän ajokortti on mukana yhteensä 12 suomalaisen ammattikorkeakoulun opintovalikoimassa. Uusimpana tulokkaana tässä joukossa on Vaasan ammattikorkeakoulu, jossa opintojakso järjestetään syksyllä 2018 ensimmäistä kertaa.