Työelämän ihmisoikeudet puhuttivat SASKin tilaisuudessa | Ammattiliitto Pro

Työelämän ihmisoikeudet puhuttivat SASKin tilaisuudessa

3.2.2020 klo 15:46

SASKin Solidaarisuuspäivillä puhuttiin työelämän ihmisoikeuksista ja ay-liikkeen kansainvälisestä ulottuvuudesta. Haut kunnon työn lähettilääksi ja opintomatkalle ovat nyt auki.

millaisia_ajatuksia_saskin_solidaarisuuspaivat_heratti

Pro Uutiset / Videolla: ensi kertaa Solidaarisuuspäivillä ollut prolainen Kaisa Piirainen kertoo, mitä ajatuksia päivät ovat hänessä herättäneet.

Suomen Ammattiliittojen Solidaarisuuskeskus SASKin Solidaarisuuspäiviä vietettiin Lahden Sibeliustalolla viime viikonloppuna 1.–2. helmikuuta.

– Mielenkiintoinen ohjelma oli kerännyt paikalle runsaasti työelämän ihmisoikeuksista ja ay-liikkeen kansainvälisestä ulottuvuudesta kiinnostuneita prolaisia, kertoo kehittämispäällikkö Annemarje Salonen Ammattiliitto Prosta.

Tilaisuuden avasi kehitysyhteistyö- ja ulkomaankauppaministeri Ville Skinnari.

Prolaiset opintomatkalla Indonesiassa

Salosen mukaan ohjelma oli koostettu yhteisistä alustuspuheenvuoroista ja runsaslukuisista pienryhmistä, joista jokainen sai valita ne aihealueet, jotka kaikkein eniten kiinnostivat. Pienryhmissä mietittiin muun muassa kuluttajien vaikutusmahdollisuuksista siihen, miten vaatteita tuotetaan tai millaisia haasteita vastuullisella viinituotannolla on Etelä-Afrikassa.

Prolaiset Ulla Vesteri ja Arto Hurtta kertoivat kokemuksistaan opintomatkasta Indonesiassa.

– Matkan paras anti oli se, että pääsimme kokemaan miten erilaisessa maassa ja olosuhteissa edunvalvontaa tehdään sekä mitkä ovat tavoitteet ja keinot niiden saavuttamiseksi.

Tärkeänä he kokivat paikallisten aktiivien kohtaamisen ja heidän rohkaisemisensa.

Kuva: Vesteri toimii Oulussa SASK:n kunnon työn lähettiläänä ja esitti toivomuksen eri teemojen ympärille rakennetusta koulutuksesta.

”Monipuoliset päivät”

Pron hallituksen jäsen Aila Järveläinen kiitteli päivien sisältöä monipuoliseksi ja ajatuksia herättäväksi.

– Erityisesti korostuivat työlainsäädännön tärkeys ja järjestäytymisvapaus.

Järveläinen osallistui pienryhmään, jossa kerrottiin lapsityövoiman takana olevista tekijöistä. Niitä ovat esimerkiksi palkkauksen perusteet ja virheelliset käsitykset lasten soveltuvuudesta tiettyihin tehtäviin.

Hae mukaan kunnon työn lähettilääksi tai opintomatkalle

Uusien kunnon työn lähettiläiden vuoden 2020 ensimmäinen koulutus järjestetään 4.–5. huhtikuuta. Haku koulutukseen on alkanut.

Vuoden 2020 opintomatkalla tutustutaan työoloihin, työntekijöiden arkeen, ay-liikkeen työhön ja SASKin hankkeisiin Nepalissa. Hae mukaan.

Kuva: Maailma muuttuu ja SASK siinä mukana. Tulevaisuutta pohtimassa myös Pron kansainvälisten asioiden päällikkö Matti Koskinen.