Työelämän pelisäännöt hukassa? Amisajokortti auttaa | Ammattiliitto Pro

Työelämän pelisäännöt hukassa? Amisajokortti auttaa

13.3.2019 klo 12:00

Ammattiliitto Pron amisajokortin avulla opiskelija tutustuu urasuunnitteluun, työnhakutaitoihin ja työelämän pelisääntöihin. – Amisajokortti on verkko-opetuspaketti, joka tukee opettajien ja opinto-ohjaajien työtä. Oppilaitoksille materiaali on maksuton, Teittinen selventää.

amisajokortti

Pro Uutiset

Ammattiliitto Pro on kehittänyt yhdessä opettajien ja ammatillisissa oppilaitoksissa opiskelevien kanssa amisajokortin, jonka avulla opiskelija tutustuu urasuunnitteluun, työnhakutaitoihin ja työelämän pelisääntöihin. Mukana yhteistyössä ovat olleet Koulutuskeskus Salpaus ja Business College Helsinki.

Tällä hetkellä kymmenen oppilaitosta on ottanut tai suunnittelee ottavansa amisajokortin käyttöönsä. Pron koulutusasiantuntija Anne Teittinen kertoo, että oppilaitokset ovat ottaneet ajokortin erittäin innostuneesti vastaan.

– Olemme saaneet todella hyvää palautetta. Amisajokortti on verkko-opetuspaketti, joka tukee opettajien ja opinto-ohjaajien työtä. Oppilaitoksille materiaali on maksuton, Teittinen selventää.

Amisajokortti perustuu ammatillisten perustutkintojen valtakunnallisiin tutkintojen perusteisiin ja noudattaa Työelämässä toimiminen- ja Opiskelu- ja urasuunnitteluvalmiudet -opintojaksojen tavoitteita.

Opetuspaketissa on kolme osaa, jotka voidaan liittää oppilaitosten omaan verkko-oppimisympäristöön. Paketin osia voi joustavasti käyttää joko yhtenä kokonaisuutena tai eri osioita voi liittää muiden opintojen oheen ja käyttää vaikka lähiopetuksessa.

– Opintojen jälkeen opiskelija osaa suunnitella uraansa, kuvata omaa osaamistaan, etsiä oman alansa työpaikkoja, tehdä osuvia työhakemuksia ja vakuuttaa työhaastattelussa. Hän myös ymmärtää työsopimuksen solmimiseen liittyvät keskeiset asiat ja osaa toimia osana työyhteisöä, Teittinen kertoo.

Mikä amisajokortti?
– Ammattiliitto Pron kehittämä Työelämän ajokortti-koulutusmateriaali ammatillisissa oppilaitoksissa opiskeleville.
– Opastaa urasuunnitteluun, työnhakutaitoihin ja työelämän pelisääntöihin.
– Maksuton verkko-opetuspaketti, joka koostuu kolmesta osasta ja voidaan liittää oppilaitosten omaan verkko-oppimisympäristöön. Osia voidaan hyödyntää myös eri aineiden lähiopetuksessa.
– Tarkoitettu opetuksen tueksi niin opettajille kuin opinto-ohjaajille.
– Mahdollisuus suorittaa neljän osaamispisteen edestä opintoja.
Lue lisää amisajokortista tästä tai kysy lisätietoja osoitteesta amisajokortti@proliitto.fi.